Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Målbeskrivelse: Det er fagets mål, at den studerende –
i relation til hovedindholdet i faget kan:
- anvende grafiske og numeriske metoder til at undersøge og
opsummere information i en enkel kategorisk eller kvantitativ
variabel
- anvende simpel sandsynlighedsregning og redegøre for hvordan
sandsynlighedsregning kan bidrage til en forståelse af
usikkerhed/variation i verden
- identificere beskrivende metoder og inferensmetoder til
undersøgelse af data samt redegøre for relevansen af sådanne
metoder
- analysere sammenhængen mellem variable; kategoriske og
kontinuerte ved anvendelse af kontingenstabeller, korrelation,
regression, variansanalyse og introducerende kovariansanalyse
- redegøre for relevansen af en statistisk analyse; dvs. redegøre
for hvorledes beslutninger under usikkerhed kan forbedres ved en
statistisk analyse.
- kommunikere konklusioner af den statistiske analyse klart og
effektivt; dvs. klargøre forbindelsen mellem simpel statistik og
den virkelige verden
|
Prøve/delprøver |
Dataanalyse:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Den studerende har adgang til - Adgang til CBSLearn
- Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- Udvidet IT-pakke
Ved alle skriftlige
stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft
Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager,
Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player). BEMÆRK:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven :
Læs nærmere om hjælpemidler og IT-pakker
her |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget Dataanalyse har til formål at give den studerende en
grundlæggende viden om og forståelse for basale statistiske
begreber, metoder og modeller, samt gennemføre analyse ved
anvendelse af relevant software. Den studerende skal desuden kunne
vurdere om egen og andres anvendelser af basale statistiske metoder
er hensigtsmæssige og korrekte i en given situation. Det indebærer
opøvelse af færdigheden i at sikre en klar sammenhæng mellem
problemstilling, analyseform og informationsindsamling og være i
stand til at identificere den mest hensigtsmæssige kombination af
disse i en konkret kontekst. Endelig skal den studerende på
baggrund af en statistisk analyse kunne redegøre for og kommunikere
til såvel eksperter som ikke-eksperter, hvilken konklusion, der kan
drages omkring den konkrete problemstilling.
Mange problemstillinger og beslutninger i private og offentlige
organisationer er karakteriseret ved usikkerhed og risiko. For at
kunne træffe kvalificerede beslutninger under usikkerhed kræves
således kendskab til og anvendelse af statistiske metoder og
modeller i forbindelse med indsamlingen af data, beskrivelse af
usikkerhed, formulering af hypoteser, og analyser af de indsamlede
data. Analyser af data, der typisk kommer fra stikprøver, har ofte
til formål at beskrive forhold i de(n) population(er), hvorfra
stikprøverne er taget. Det drejer sig om at identificere centrale
tendenser, variation, ligheder og forskelle mellem de(n)
population(er), hvorfra stikprøverne kommer. Dertil kommer basale
modeller til at beskrive graden af sammenhæng mellem 2 variabler i
et datasæt. Endemålet er at sætte den studerende i stand til at
kvantificere usikkerheden med henblik på forbedret beskrivelse af
risikoen ved beslutninger af erhvervsøkonomisk eller
samfundsøkonomisk art.
Centrale problemstillinger i Dataanalyse:
• Deskriptiv statistik
• Sandsynlighedsteori
• Stokastiske variable og sandsynlighedsfordelinger
• Stikprøveudvælgelse og stikprøvefordelinger
• Punkt- og intervalestimation
• Hypotesetest
• Antalstabeller
• Regressions- og korrelationsanalyse.
|
Undervisningsformer |
Holdundervisning med dialog. |
Feedback i undervisningen |
Der gives løbende feedback til de studerende i
forbindelse med den praktiske opgaveregning, der er en integreret
del af undervisningen. For yderligere personlig feedback henvises
til individuel aftale hos kursets fagansvarlige |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
40 timer |
Forberedelse, eksamen mv. |
98 timer |
|