2017/2018
DIP-D1FMO2006U Afsluttende Projekt
English Title |
Afsluttende Projekt |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
10 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig |
- Carsten Ørts Hansen - Institut for Produktion og
Erhvervsøkonomi (PEØ)
|
Primære
fagområder |
|
Sidst opdateret den
13-11-2017
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Ved prøven skal den studerende:
- være i stand til at udarbejde en erhvervsøkonomisk
problemstilling ved brug af erhvervsøkonomiske teorier, modeller og
metoder i de obligatoriske fag samt valgfag på HD 1. dels
studiet.
- kunne vælge og argumentere for brugen af relevante
erhvervsøkonomiske teorier og modeller.
- kunne beskrive og forklare de metodemæssige overvejelser og
perspektiver og deres indflydelse på de valgte løsninger.
- kunne beskrive og anvende erhvervsøkonomiske modeller og
teorier og metoder på et konkret erhvervsøkonomisk problem.
- kunne konkludere på det problem, der behandles, ved anvendelse
af relevante teorier.
- være i stand til at opstille alternative løsningsforslag og
diskutere grundlaget for et valg mellem disse.
|
Prøve/delprøver |
Afsluttende
projekt:
|
Prøvens
ECTS |
10 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 40 sider |
|
Grupper bestående af 2 studerende skal skrive max
30 normalsider og tildeles max 2 vejledningstimer. De 2 timer
inkluderer vejleders forberedelsestid.
Grupper bestående af 3-4 studerende skal skrive max 40 normalsider
og tildeles max 4 vejledningstimer. De 4 timer inkluderer vejleders
forberedelsestid.
Selvstuderende skal skrive max 30 normalsider. I forbindelse med
problemformulering tildeles 1 vejledningstime.
Bemærk at selvstuderende ikke kan indgå i en gruppe, da alle prøver
for selvstuderende er individuelle.
Max. sideantal må ikke overskrides. Det frarådes endvidere, at
studerende skriver mindre end max. sideantal. Fagansvarlig
vurderer, at et tilstrækkeligt bearbejdet projekt opnås bedst ved
at udnytte max sideantal. |
Opgavetype |
HD 1. dels projekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår og Forår, Et gruppeprojekt der behandler en
erhvervsøkonomisk problemstilling samt en individuel mundtlig prøve
med udgangspunkt i gruppeprojektets problemstilling og
problembehandling.
Der gives individuelle karakterer: en samlet karakter for projektet
og den individuelles mundtlige præstation.. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Ved syge/omprøven kan den studerende
vælge at genindlevere det skriftlige projekt som det er og deltage
i den mundtlige omprøve eller vælge at skrive et kort tillæg på
max. 5 sider til det eksisterende projekt. Indholdet af tillægget
kan være en præcisering, uddybning eller perspektivering af
problemstillinger i selve projektet.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Afsluttende Projekt består af et gruppeprojekt, der behandler en
erhvervsøkonomisk problemstilling, samt en individuel mundtlig
prøve med udgangspunkt i gruppeprojektets problemstilling og
problembehandling.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med projektarbejdet er at udvikle den studerendes evne
til at anvende relevante teorier, modeller og metoder ved løsning
af ofte komplekse erhvervsøkonomiske problemstillinger. Den
studerende trænes i selvstændigt at kunne identificere og beskrive
en praktisk problemstilling. I forlængelse heraf trænes den
studerende i at udarbejde en klar problemformulering. Den
studerende skal kunne operationalisere problemformuleringen i de
undersøgelsesspørgsmål, som ønskes belyst. Med udgangspunkt i
problemformuleringen og på baggrund af foretagne analyser og
tolkning af data, skal den studerende kunne opstille alternative
løsningsforslag og diskutere grundlaget for et valg mellem disse.
Beslutningsgrundlaget vil omfatte økonomiske analyser og
vurderinger af de udarbejdede løsningsforslag.
Gennem dette fag skal den studerende således udvikle viden,
færdigheder og kompetencer i at kunne arbejde metodisk samt
inddrage relevante teorier ved løsning af problemstillinger fra
praksis.
Evnen til at kunne gennemføre denne proces trænes i faget
Erhvervsøkonomisk Metode og det teoretiske grundlag hentes fra de
øvrige fag på uddannelsen, med særligt fokus på faget
Erhvervsøkonomi, idet der er tale om et erhvervsøkonomisk
projekt
|
Undervisningsformer |
Der er tale om holdundervisning og
gruppevejledning.
På holdlektionerne arbejdes der specifikt med pensum i forhold til
konkrete problemstillinger i organisationer eller virksomheder, som
de studerende ønsker at analysere.
Med udgangspunkt i de enkelte projekter præsenteres og diskuteres
pensum i konkrete problemstillinger. Holdlæreren gennemfører
derudover vejledning til den enkelte projektgruppe. |
Feedback i undervisningen |
Studerende modtager feedback i forbindelse med
vejledning af gruppeopgave.
Bemærk at selvstuderende ikke kan indgå i en gruppe, da alle prøver
for selvstuderende er individuelle. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
12 timer |
Forberedelse, eksamen mv. |
263 timer |
|
Sidst opdateret den
13-11-2017