2017/2018 DIP-D1FMV2011U International Økonomi og Business
English Title | |
International Economics and Business |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 08-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
For at opnå det fulde udbytte af undervisningen anbefales det at den studerende har gennemført det obligatoriske fag Samfundsøkonomi. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Globaliseringen medfører tiltagende mobilitet af varer, kapital, viden og arbejdskraft og giver dermed nye muligheder og udfordringer for virksomheder og samfundet som helhed. I det valgfrie fag International Økonomi og Business identificeres og diskuteres betydningen af de nye udfordringer og muligheder.
Målsætningen for faget International Økonomi og Business er dels at give den studerende indsigt i teorier og modeller for international økonomi, der sætter denne i stand til at forstå og analysere overordnede samfundsøkonomiske problemstillinger såsom; hvilke lande handler vi med? I hvilket omfang medfører international handel specialisering mellem lande? Hvilke industrier eller grupper i samfundet vinder og taber ved international handel? Hvad er konsekvensen af en toldafgift eller handelsbarrierer?
Og dels er målsætningen for faget International Økonomi og Business at give den studerende indsigt i teorier og modeller relateret til udviklingen af den multinationale virksomhed. Det forventes at den studerende opnår indsigt i de faktorer der influerer virksomhedes valg af internationale markeder og at faget bidrager til at den studerende vil kunne analyserer spørgsmål relateret til virksomhedens internationale organisation såsom; under hvilke forudsætninger er det fordelagtigt at anvende en lokal agent? Hvornår det er mere hensigtsmæssigt selv at varetage lokal produktion og/eller salg? Kan det betale sig at sælge til en lavere pris på udenlandske markeder end på hjemmemarkedet? Hvilken indflydelse har skatteforskelle mellem lande for virksomheder?
Ved fagets gennemførelse opnår den studerende teoretisk indsigt og analytiske redskaber, der gør denne i stand til at forstå og kunne analysere konkrete problemstillinger relateret til international økonomi og virksomheders investering i udlandet.
Udvalgte emner for faget International Økonomi og Business:
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Holdundervisning vekslende mellem forelæsning, øvelsesopgaver og dialog. I forbindelse med undervisningen arbejdes løbende med online opgaver og det tilrådes derfor at der medbringes en pc eller lignende med internetforbindelse. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
I løbet af kurset har du mulighed for at få feedback gennem online øvelsesopgaver og opgaver med tilhørende rettevejledninger. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Valgfaget udbydes både onsdage og torsdage kl. 17.10-20.40. |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Krugman, P. R., Obstfeld, M. og Melitz, M. J. (2014). International Trade: Theory and Policy, 10 udgave, Pearson
Håkanson, L. (2014). The role of psychic distance in international trade: a longitudinal analysis, International Marketing Review 31(3), 210-236.
Johanson, J., og Valhne, J-E. (2009). The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership, Journal of International Business Studies, 40(9): 1-21.
|