2017/2018 DIP-D1FMV2016U Supply Chain Management
English Title | |
Supply Chain Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 20-03-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Ved prøven skal den studerende med udgangspunkt i
fagets pensum kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Det anbefales, at du har kendskab til det obligatoriske fag Erhvervsøkonomi for at få det fylde udbytte af undervisningen. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget supply chain management giver den studerende viden indenfor performance drevet ledelse og styring af processer og forsyningskæder. Faget anlægger således en resultat- og beslutningsorienteret vinkel på supply chain management. Det er målet, at den studerende med et sådant kendskab sættes i stand til at identificere og analysere forbedringspotentialer i processer og forsyningskæder. Det er ligeledes målet, at den studerende sættes i stand til at gennemføre konkrete strategiske- og taktiske beslutningsforberedende analyser, der vedrører design og eksekvering af processer og forsyningskæder.
Faget tager afsæt i en introduktion til begrebet supply chain management samt analyse, valg og formulering af supply chain strategi. Et andet hovedtema i faget er supply chain performance. Her beskæftiger faget sig blandt andet med måling og beregning af effektivitet, afkastningsgrad, supply chain fleksibilitet og produktivitet. Faget omfatter også en række lektioner der anlægger en beslutningsorienterede vinkel på styringen af produktets/serviceydelsens vej gennem forsyningskæden. Konkret omhandler disse lektioner blandt andet lagerstyring, distributionsstyring, produktionsstyring og indkøbsstyring. |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget anvender Blended Learning. Der anvendes derfor en kombination af understøttende forberedelse og opfølgning ved hjælp af online elementer så som quizzes og videoer, korte oversigtsforelæsninger, dialogbaseret problemløsning, case-analyse og øvelser. Formålet med undervisningsformen er således, at faget har en høj deltageraktivitet og et anvendelsesorienteret sigte. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
I fremmødeundervisningen gennem dialog om teori
og cases samt gennem skriftlig opgaveløsning via læringsplatform
(Learn-forum) som synliggøres og kommenteres af medstuderende og
underviser.
Feedback i læringsrummet før og efter fremmødeundervisningen gennem learn quizzes hvor der ved gennemførelse automatisk gives feedback på besvarelsen. Opgaver hvor vejledende løsninger efterfølgende gøres tilgængelige. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|