2017/2018  DIP-D1FMV2018U  Markedsledelse

Type Valgfag
Niveau Diplom
Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HD (1. del)
  • Flemming Cumberland - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Ledelse/Management
  • Markedsføring/Marketing
Sidst opdateret den 02-06-2017

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Erhverve viden om de mest centrale begreber, værktøjer, teorier og modeller, der knytter sig til valgfagets centrale problemstillinger
  • Kunne forstå og reflektere over disse værktøjers anvendelsesmuligheder/-begrænsninger i den givne kontekst
  • Stille sig kritisk over for en given virksomheds markedsmuligheder samt dens økonomiske styrker/svagheder som beslutningsgrundlag for valg af dens fremtidige markedsstrategi
  • Specificere emner og variable, som er interessante og relevante for at gennemføre analysen, og angive deres plads i analysens sammenhæng
  • Opstille og vælge markedsstrategier med henblik på optimering af marketingindsatsen
  • Kritisk vurdere værdi og relevans af modeller, koncepter og teorier, som er blevet introduceret i kurset, i relation til deres konkrete anvendelse
  • Foretage argumenterede strategivalg
  • Vurdere om en foreslået løsning med givne forudsætninger er plausibel – herunder foretage en vurdering af usikkerhed og risici
Markedsledelse:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Forår
Hjælpemidler Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe
  • USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj, installérbare programmer o. lign.)
  • Lommeregner efter eget valg
  • Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i papirformat
Den studerende har adgang til
  • Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
  • Udvidet IT-pakke
Ved alle skriftlige stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager, Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player). BEMÆRK: Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven : Læs nærmere om hjælpemidler og IT-pakker her
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Markedsledelse er et centralt funktionsområde for enhver virksomhed, og uanset om virksomheden opererer på et industrielt marked (B2B), et forbruger

marked (B2C) eller et offentligt marked (B2G) – og på såvel nationale som globale aftagermarkeder.

Overordnet tilstræber faget at give indblik i, hvorledes markedsledelse kan etablere en holistisk tilgang til værdiskabelse, hvor alle virksomhedens funktioner/fagområder kan indgå.

Det tilstræbes, at de studerende ved behandling af markedsmæssige problemstillinger anvender de specifikke erhvervsøkonomiske kompetencer, der er opnået tidligere på HD 1.dels studiet.

Faget sigter således på, at den studerende skal kunne kortlægge en given virksomheds markedsmæssige forretningsmuligheder – under hensyntagen til givne omverdens forhold og virksomhedens økonomiske midler og øvrige kapaciteter.

Faget inddrager traditionelle marketingteorier, -modeller og

–-begreber og integrerer digitale og mobile platforme, herunder sociale medier samt den strategiske markedsledelsesproces.

Faget anlægger en markedsorienteret tilgang, og temaområderne følger et progressivt forløb. Der er tale om følgende temaområder:

(1): Situationsanalyse

(2): Produkt, pris og distribution som handlingsparametre

(3): Innovationsledelse & produktudvikling

(4): Branding & sociale medier

(5): Kunde- & leverandørrelationer (CRM)

(6): Valg af indtrængningsform på udvalgte globale aftagermarkeder

De valgte temaområder præsenteres, analyseres og diskuteres med udgangspunkt i såvel nyere teoretiske indfaldsvinkler som i konkrete praktiske eksempler/cases.

Der udarbejdes mulige løsninger på såvel teoretiske som praktiske problemstillinger, som vil danne udgangspunkt for anbefalinger til en given virksomhed på såvel taktisk som strategisk niveau.

Der vil blive tale om et aktivt læringsforløb med kombinationer af oversigtsforelæsninger og dialog.

Desuden vil der forekomme gruppebaseret case arbejder med præsentationer og diskussioner via elektroniske læringsplatforme samt plenum.
Der ydes løbende kollektiv feedback til de enkelte undervisningshold samt gives mulighed for individuel feedback i forbindelse med fremsendelse af løsninger af øvelsesopgaver & casebesvarelser.
10 undervisningsgange á 3 timer 30 timer
Forberedelse til undervisning inkl. forberedelse samt casebesvarelser 80 timer