2017/2018 DIP-DFINO1031U Derivatives
English Title | |
Derivatives |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (FIN)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: hdf@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 01-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: De studerende opnår en forståelse for, at der findes et
utal af forskellige risici,
som påvirker de finansielle beslutninger, herunder markedsrisiko (rente- og kursrisiko). De studerende tilegner sig den nødvendige viden til selvstændigt at være i stand til i en konkret kontekst at kunne identificere og kvantificere sådanne finansielle risici. De studerende opnår en dyb og detaljeret indsigt i de mest anvendte finansielle derivater, samt værdiansættelsen heraf; herunder specifikt for hvert enkelt derivat: 1. Forstå opbygningen af og formål med det enkelte derivat. 2. Kunne opstille derivatets cashflow. 3. Kunne værdiansætte derivatet, samt forstå og forklare argumenter bag metoden hertil. 4. Kunne værdiansætte derivatet i tiden efter indgåelse og ved ændringer af markedsvilkår. De studerende opnår et fuldstændigt overblik over, hvordan ændringer i markedsmæssige faktorer påvirker værdiansættelsen af det enkelte derivat. Dette både kvantitativt og kvalitativt. Det er et selvstændigt mål, at de studerende opnår en betydelig grad af overblik over, hvordan finansielle risici påvirker finansielle beslutninger og det økonomiske resultat. De skal have en forståelse for detaljen således at deres færdigheder gør dem i stand til at se vigtigheden i at kunne beregne risici og optimale afdækningsmuligheder med 2 decimaler. Sans for detaljen er afgørende, da selv små regnefejl kan have meget betydelige økonomiske konsekvenser, hvis der er tale om beløbsmæssigt store porteføljer.
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Der stilles i løbet af semesteret 5 online quizzes, der hver består af en række multiple choice spørgsmål. Disse online quizzes udgør tilsammen den obligatoriske aktivitet i faget, der skal bestås før man kan indskrives til eksamen. Beståelse forudsætter, at mindst 75% af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. Spørgsmålene besvares individuelt. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Derivatives er et metode- og teknikfag, hvor målsætningen er at give de studerende en dyb og detaljeret indsigt i de mest anvendte finansielle derivater. Der gives en grundig indsigt i formål, opbygning samt værdiansættelse af hvert enkelt derivat. I denne sammenhæng sættes de studerende desuden i stand til at kunne anvende derivaterne til afdækning af såvel nationale som internationale finansielle markedsrisici. De studerende vil med faget derfor være i stand til at forstå såvel opbygningen som anvendelsen af en bred vifte af finansielle instrumenter.
Som grundlag for udvikling af de studerendes generelle og specifikke kompetencer indgår følgende problemstillinger og fag-/teoriområder: Forståelse af finansielle risici, strategi for risikostyring, samt hedging. Introduktion til pengemarkedsinstrumenter. Finansielle
produkter, herunder:
1. Forwards og futures (aktier, indeks, valuta og råvarer). 2. FRA. 3. Swaps. 4. Optioner (Black & Scholes) a. Aktie-, indeks- og rente- og valutaoptioner b. Eksotiske optioner og strukturerede obligationer
5. Kreditderivater (CDS'er) |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
På 1. semester er der 8 timer ugentligt i 15 uger samt et antal øvelsestimer. Undervisningen i faget Derivatives dækker cirka 1/3 af semesteret, og den gennemføres ved forelæsninger. I disse skabes et overblik over fagets teori kombineret med praktiske problemstillinger. Hertil kommer et antal øvelser inden for faget. Der stilles løbende i semesteret et antal online quizzes, der samlet udgør en obligatorisk aktivitet. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
1) Digitalt med hurtige "concept
checks" via PC eller Smartphone (SOCRATIVE eller LEARN). Der
bliver tale om små, hurtige multiple choice spørgsmål, hvor den
studerende får øjeblikkelig feedback, og hvor underviser kan følge
med og identificere "trouble spots"
2) Hold-feedback (ved næste forelæsning) med hurtig gennemgang af trouble spots evt. i form af korte videoer 3) Par-vis feedback på små, frivillige hjemmeopgaver, som "byttes" med medstuderende og rettes/kommenteres af medstuderende ud fra vejledende løsning 3) Individuelt feedback på ovenævnte opgaver eller andet efter behov (efter undervisningen eller under særskilt træffetid) |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
John C. Hull: Fundamentals of Futures and Options Markets (9th Edition), Pearson, 2016.
Forelæsningnotater, slides og artikler, lægges på LEARN |