2017/2018 DIP-DINBO2001U Virksomhedens internationale omgivelser
| English Title | |
| International business environment | 
        Kursusinformation | 
    |
| Sprog | Dansk | 
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS | 
| Type | Obligatorisk | 
| Niveau | Diplom | 
| Varighed | Et semester | 
| Starttidspunkt | Efterår | 
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk | 
| Studienævn | 
         Studienævnet for HD (IB) 
         | 
    
| Kursusansvarlig | |
        
  | 
    |
| Administrativ kontakt: hdib@cbs.dk | |
| Primære fagområder | |
        
  | 
    |
| Sidst opdateret den 14-06-2017 | |
        Relevante links | 
    
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: 
  | 
    ||||||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
| 
         Dette fag om virksomhedens internationale omgivelser fokuserer på makroniveauet, og danner grundlag for det senere fokus på virksomheden og dens strategi, organisation mv. i de følgende kurser. Kurset har til formål at give de studerende en sammenhængende forståelse af kompleksiteten ï virksomheders internationale omgivelser, og de udfordringer de repræsenterer for virksomheder med internationale aktiviteter. Der tages udgangspunkt i en model for forståelse af samfundsudvikling opdelt i de tre dimensioner Politik, Institutioner (spilleregler) og Økonomi. Vekselvirkningen mellem disse tre elementer er central for forståelsen af såvel globaliseringen som udviklingen i det enkelte land. Ved at kombinere modeller og teorier med den konkrete udvikling i verdensøkonomien og enkelte lande afdækkes forskelle, ligheder og gensidig afhængighed mellem de enkelte lande/markeder. Herved får de studerende grundlaget for at forstå og analysere virksomhedens internationale omgivelser – et grundlag som i de følgende kurser kan indgår i analysen af virksomhedens strategiske valg. 
 Foreløbig plan: 
  | 
    ||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen er baseret på en række af forelæsninger suppleret med klassediskussioner, cases, gruppepræsentationer og blended learning: med videoer, quizzes, og andre hjemmeopgaver online. | ||||||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
| Underviser og medstuderende vil give feedback på hold-præsentation i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
        
  | 
    ||||||||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||
| 
         Undervisningen ligger på tirsdage og torsdage kl. 17.10 - 19.45 i uge 35 - 40. 
 Skriftlig eksamen i uge 41.  | 
    ||||||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
| 
         Mike Peng and Klaus Meyer: International Business, 2nd edition, CENGAGE Learning, 2016 – kapitel 1-10. 
 Mygind N., (2007): The PIE-model: Politics – Institutions – Economy, CEES working paper no 67, http://openarchive.cbs.dk/bitstream/handle/10398/7062/wp67%202007.pdf?sequence=1 
 Mygind N. 2016 – A Simple Growth Model, 20 pages, working paper, Learn 
 Seneste udgaver af IMF: World Economic Outlook, World Bank: Global Economic Prospects og Doing Business. OECD: Economic Outlook. UNCTAD: World Investment Report.  | 
    ||||||||||||||||||||||||||||