2017/2018 DIP-DINBO3001U Virksomhedens internationale omgivelser (Online)
| English Title | |
| International business environment (Online) |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (IB)
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Administrativ kontakt: hdib@cbs.dk | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 14-06-2017 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
Dette fag om virksomhedens internationale omgivelser fokuserer på makroniveauet, og danner grundlag for det senere fokus på virksomheden og dens strategi, organisation mv. i de følgende kurser. Kurset har til formål at give de studerende en sammenhængende forståelse af kompleksiteten ï virksomheders internationale omgivelser, og de udfordringer de repræsenterer for virksomheder med internationale aktiviteter. Der tages udgangspunkt i en model for forståelse af samfundsudvikling opdelt i de tre dimensioner Politik, Institutioner (spilleregler) og Økonomi. Vekselvirkningen mellem disse tre elementer er central for forståelsen af såvel globaliseringen som udviklingen i det enkelte land. Ved at kombinere modeller og teorier med den konkrete udvikling i verdensøkonomien og enkelte lande afdækkes forskelle, ligheder og gensidig afhængighed mellem de enkelte lande/markeder. Herved får de studerende grundlaget for at forstå og analysere virksomhedens internationale omgivelser – et grundlag som i de følgende kurser kan indgår i analysen af virksomhedens strategiske valg.
Foreløbig plan for de 7 online-sessioner:
|
||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Ugentlige online forelæsninger med mulighed for spørgsmål, ugentlige skriftlige Peergrade opgaver online fulgt op med vejledende svar fra lærer og feedback fra medstuderende (kan besvares individuelt eller i små grupper) og ”blended learning” med videoer og quizzes online. | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| Korte opgaver hver uge (ca. 2 sider) i Peergrade
med feedback fra medstuderende.
Underviseren vil give generel feedback i den ugentlige online session. |
||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
|
Undervisningen ligger på mandage i uge 35 - 40.
Afl. af skriftlig eksamensopgave i uge 41. |
||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|
Mike Peng and Klaus Meyer: International Business, 2nd edition, CENGAGE Learning, 2016 – kapitel 1-10.
Mygind N., (2007): The PIE-model: Politics – Institutions – Economy, CEES working paper no 67, http://openarchive.cbs.dk/bitstream/handle/10398/7062/wp67%202007.pdf?sequence=1
Mygind N. 2016 – A Simple Growth Model, 20 pages, working paper, Learn
Seneste udgaver af IMF: World Economic Outlook, World Bank: Global Economic Prospects og Doing Business. OECD: Economic Outlook. UNCTAD: World Investment Report. |
||||||||||||||||||||||