2017/2018 DIP-DINBO3002U Virksomhedens internationalisering (Online)
English Title | |
Internationalization of the firm (Online) |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (IB)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrativ kontakt: hdib@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 14-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Kursets formål er at bibringe den studerende viden og kompetencer relateret til virksomheders internationalisering og organisation af internationale aktiviteter.
Kursets overordnede tema er virksomheders investeringer og aktiviteter i udlandet. Der sondres i kurset mellem markedsdrevet internationalisering hvor der tages afsæt i at udnytte virksomhedsspecifikke fordele, udviklet i hjemlandet, på nye internationale markeder og internationalisering der tager afsæt i at fastholde, styrke eller udvikle nye fordele gennem international sourcing og offshoring.
Virksomhedens valg af nye geografiske markeder og sourcing /offshoring destinationer udgør et centralt emne for kurset; herunder særligt relokaliseringen af værdikædeaktiviteter fra OECD lande til nye vækst eller transitionsøkonomier i eksempelvis Østeuropa og Asien. Der arbejdes endvidere med temporære faktorer både i forhold til hastigheden med hvilken virksomheder udvikler deres internationale aktiviteter og i forhold til etableringen på individuelle markeder; hvor afvejninger omkring risiko og muligheder for at opnå potentielle fordele ved tidlig etablering behandles.
Tilsvarende centralt for kurset er spørgsmål omkring hvilke internationale aktiviteter der bør varetages af virksomheden selv og hvilke aktiviteter der fordelagtigt kan placeres uden for den internationale virksomhed. Der arbejdes i kurset med teorier og modeller der behandler afvejningen af hvorvidt virksomhedens skal gennemføre internationale aktiviteter gennem kontraktuelle relationer; herunder f.eks. franchising, indgå i et joint venture med en lokal partner eller selv varetage lokale aktiviteter gennem et fuldt ejet datterselskab. Ligeledes behandles dynamiske problemstillinger relateret til virksomheders skifte af etableringsform; eksempelvis skiftet fra en kontraktbaseret distributøraftale til serviceringen af et marked gennem eget datterselskab.
Fælles for fagets emner er at virksomhedens internationale omgivelser, markedsspecifikke forskelle og afstande mellem lande indgår som naturlige kontekstuelle faktorer der har afgørende betydning for virksomhedens strategiske valg.
I kurset kan den studerende forvente at arbejde med et teorigrundlag der blandt andet omfatter ressource baserede perspektiver, transaktionsomkostningsøkonomi og realoptionsteori. Tilsvarende indgår procesorienterede modeller hvor virksomhedens internationale læring/erfaringsopbyggelse og netværksdannelse udgør vigtige faktorer for virksomhedens internationalisering.
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
I forbindelse med kursets gennemførelse får den studerende mulighed for at deltage i ugentlige online forelæsninger samt adgang til en serie pointebaserede videoer relateret til kursusmaterialet. Den studerende får endvidere mulighed for, gennem øvelser og opgaver, løbende at arbejde med og videreformidle kursets materiale til dennes medstuderende. Der tilstræbes et aktivt undervisningsforløb hvor den studerende løbende kan forvente og naturligvis aktivt må bidrage til feedback. Samtidig tilbydes vejledning gennem kursets online coaches. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Faget tilbyder løbende mulighed for feedback gennem ugentlige øvelsesopgaver; herunder online quizzer og peer to peer assignments. Der indgår endvidere et seminarbaseret vejledningsforløb i forbindelse med udarbejdelsen af eksamensprojektet. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen ligger i uge 43 - 48. Afl. af skriftlig eksamensopgave i uge 51. |