Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Have viden om og være i stand til at anvende begreber, teorier,
modeller og metoder forbundet med international projektledelse
- Have indsigt i forskellige tekniske redskaber og værktøjer i
international projektledelse
- Forstå hvordan international projektledelse indgår i
implementeringen af en virksomheds internationale strategi og
gennemførelse af forandringsledelse i en globaliseret verden
- Identificere, definere, analysere og vurdere international
projektledelse i forhold til virksomhedens organisationsstrategi og
organisationskultur
- Analysere risikoafdækning og anvende værktøjer og teknikker til
at prioritere risici samt vurdere forskellige internationale
projektstrukturer
- Anvende planlægningsværktøjer, monitorerings- og
kontrolværktøjer, projektledelsesmodeller, kommunikationsmodeller
og samordningsmodeller i projektledelsescyklussen
- Selvstændigt at præsentere, kritisk vurdere og anvende
teorisammenhænge og begreber gennemgået på kurset
- At formidle beslutningsgrundlag, løsningsmodeller og brug af
teknikker og værktøjer i ledelse af internationale projekter i en
virksomhed eller organisation
- At redegøre for cases i international projektledelse og
organisere international projektledelse i en konkret
virksomhedssammenhæng
|
Prøve/delprøver |
International
projektledelse:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Se nedenfor |
|
Individuel synopsis 8 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende afleveret det
skriftlige produkt til den ordinære eksamen, men er syg til den
mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund af det oprindelige
produkt.
Hvis den studerende ikke har afleveret det skriftlige produkt på
grund af sygdom til ordinær eksamen, skal den studerende udarbejde
et produkt og deltage i den efterfølgende mundtlige sygeprøve på
basis af dette.
Er den studerende ikke-bestået efter den mundtlige prøve, kan den
studerende vælge at indlevere et nyt, et forbedret eller det samme
produkt og på den baggrund deltage i den mundtlige
omprøve.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Praktisk indføring i begreber, teorier og metoder for
international projektledelse som et middel til at implementere en
virksomheds internationale strategi og gennemføre
forandringsledelse i en globaliseret verden.
Faget tager udgangspunkt i placeringen af international
projektledelse i et overordnet organisatorisk perspektiv baseret på
en selvstændig begrebsanalyse og generel projektledelsesteori, som
gør det muligt at definere de særlige karakteristika og
succeskriterier ved international projektledelse.
Der fokuseres særskilt på konteksten for internationale projekter i
forhold til organisationsstrategi og organisationskultur, herunder
projektporteføljestyring (PPM) og modeller for
projektstyringsudvikling (PMM). I definitionen af internationale
projekter fokuseres primært på projektforslagets komponenter,
målstyringsprocessen, udvikling af milepæle, specificering af
arbejdsprocesser, interessentanalyse samt kulturkløftværktøjer.
Der redegøres for risikostyringsprocessen og ledelseshåndtering af
usikkerhed i internationale projekter med særlig vægt på
risikoafdækning og værktøjer og teknikker til at prioritere risici,
herunder kapitalbudgetteringsteknik. Korruption gennemgås som et
selvstændigt risikoemne.
Inden for rammen af en international projektledelsescyklus (PLC)
ses først på planlægning af internationale projekter i tid,
omkostninger og kvalitet understøttet af praktiske
planlægningsværktøjer, hvorefter forskellige internationale
projektstrukturer vurderes, herunder aspekter af intern og ekstern
projektkoordinering.
I implementeringsfasen lægges vægt på gennemgangen af
monitorerings- og kontrolværktøjer, såsom anvendelse af
monitoreringsmatrix for internationale projekter,
rentabilitetsanalyse (EVA), Balanced Scorecard i en international
projektstyringsmatrice og kritiske kæder i projektstyring (CCPM).
Som et distinkt karakteristikum ved international projektledelse
behandles procedurer for international forandringsledelse og en
vurdering af ”Global Leadership and Organizational Behavior
Effectiveness” - studiets lederskabsdimensioner, herunder
projektlederens og projektteamets rolle i større projekter. De
særlige styringsudfordringer ved outsourcing projekter og globale
projekter diskuteres.
Faget munder ud i en oversigt over kommunikationsmodeller i
internationale projekter, samordningsmodeller og effektiv
konfliktløsning i internationale projekter. Også procesorienterede
læringsmodeller inddrages inden projektafslutningsfasen behandles.
Som et selvstændigt element gennemgås EU's Project Cycle
Management (PCM) metode, der kan have stor praktisk værdi for mange
danske internationaliserede virksomheder.
Faget opererer primært med virksomheden og dens afhængige omverden,
hvorved en makrosynsvinkel kun behandles sekundært. Tilgangen er
tværgående, således at både kvantitative og kvalitative metoder kan
inddrages.
|
Undervisningsformer |
Kurset baseres på en kombination af
forelæsninger, diskussioner, og case arbejde i grupper.
Forelæsningsformen tillader dog kun i begrænset omfang gennemgang
af detailtilgange, der således i flere tilfælde kan have en
introducerende karakter. De studerende opfordres til at danne case
grupper baseret på forhold af betydning for deres egne
virksomheder, da den tekniske tilgang og brug værktøjer er
udfordrende. |
Feedback i undervisningen |
Der benyttes fælles chat rooms til interaktiv
feedback med de studerende samt direkte gennemgang af de
studerendes gruppebesvarelser i forbindelse med
forelæsningerne. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
21 timer |
Forberedelse (herunder øvelser) |
71 timer |
Eksamensforberedels og synopsis |
45 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningen ligger på torsdage kl. 17.10 - 19.45 i
uge 35 - 41.
Afl. af skriftlig opgave d. 26.10 - mundtlig eksamen d.
8./9.11.2017
|
Foreløbig litteratur |
Kathrin Köster (2010): International Project Management. Sage
Publications, London. 365 sider. Med baggrundsinformation for
studerende plus tilhørende website.
Artikler online kompendium i Learn
Som baggrundslitteratur:
Kristian Sørensen (2017): International Projektledelse. Danmarks-
Jurist- og Økonom Forbund. 320 sider.
Weblinks, 21 videooptagelser baseret på fagets moduler, samt power
point præsentationer af forelæsninger.
|