Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: VIDEN
•At projektet er tværfagligt stiller krav til problemernes
karakter, således at behandlingen heraf kræver anvendelse af
forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis indenfor
minimum to ud af tre af fagområderne Økonomistyring, Organisation
& ledelse samt Strategisk ledelse.
•I forbindelse med valg af modeller og teorier til at behandle de
tværgående praktiske problemer hos værtsorganisationen lægges der
op til at de studerende ikke blot forholder sig kritisk til egen
proces og metode, problemernes karakter og løsningen heraf, men
også at de skal kunne forstå og reflekterer over anvendte teorier,
videnskabelige metoder og praksis.
FÆRDIGHEDER
De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne:
•Identificerer en praktisk tværfaglig problemstilling samt vurdere,
begrunde og vælge relevante teoretiske analyse- og
løsningsmodeller.
•Anvende flere områders videnskabelige metoder og redskaber samt
generelle færdigheder, der knytter sig til disse fagområder til
løsningen af en konkret tværfaglig problemstilling.
•Formidle en konkret tværfaglig problemstilling og dens praktiske
løsning via brug af videnskabelige begreber, metoder og modeller
både overfor andre studerende samt overfor værtsorganisationen,
dens medlemmer og dens specialister.
KOMPETENCER
De studerendes centrale kompetencer består i at kunne:
- Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i såvel
Action Learning projektets projektgruppe, klyngegrupper,
vejlederrelationer og i relation til værtsorganisationen og dennes
medlemmer.
- Indgå selvstændigt i tværfagligt samarbejde med en professionel
tilgang i både projektgruppen med andre studerende og i
værtsorganisationen med andre professionelle og specialister.
- Identificere egne læringsbehov og strukturerer egen læring i
forhold til identifikationen og løsningen af det tværgående
problem, samarbejdet med værtsorganisationen samt i forhold til at
kunne disponere træk på relevante vejledere.
- Kunne selvstændigt redegøre for den valgte løsning og dens
relevans i forhold til case-virksomhedens situation og behov
- Kunne reflektere over den faglige og sociale proces, som den
studerende har været en del af, samt redegøre for væsentlige
læringspointer fra processen – både fagligt og socialt.
- For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller
få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
EKSAMENSMÅL:
- Foretage analytiske overvejelser, præsentere og forsvare disse
set i forhold til den valgte problemstilling og i relation til de
faglige elementer, modeller og pensum som der trækkes på.
- Reflektere over relationen mellem identifikation af
problemstilling, analyse og løsningsforslag og identificerede
og/eller oplevede udfordringer ved forsøg på at implementere
løsningen.
- Redegøre selvstændigt for den valgte løsning og dens relevans i
forhold til case-virksomhedens situation og
behov.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Den studerende skal have fulgt fagene
Økonomistyring, Organisation og Ledelse samt Strategisk
ledelse. |
Prøve/delprøver |
Action
Learning Project:
|
Prøvens
ECTS |
10 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 40 sider |
|
Projektrapporten udarbejdes i grupper af 3-4
studerende. Er antallet af studerende mindre end 3 er der mulighed
for at gruppen kan aflevere mellem 25 sider og max sideantallet på
de 40 sider. Det er ikke muligt at skrive projektet
alene. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer, Ordinær eksamen i juni, Reeksamen i
august/september |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i projektet, men kan
omfatte andre teorier og modeller fra pensum, der kunne have været
bragt i anvendelse til analyse og løsning af den opstillede
problemstilling
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formål
- Action Learning projektet er et tværfagligt projekt, hvor
gruppen kritisk og selvstændigt, i samråd og samarbejde med
værtsorganisationen, identificerer og analyserer et eller flere af
organisationens problemer, samt udarbejder konkrete og
implementerbare løsninger herpå.
- At projektet er tværfagligt stiller krav til problemernes
karakter, således at behandlingen heraf kræver anvendelse af
minimum to af de tre fagområder Økonomistyring, Organisation &
ledelse samt Strategisk ledelse. (Projekter der udelukkende eller
næsten udelukkende, befatter sig med kun ét af disse fagområder,
vil ikke blive godkendt.)
Indhold
- De studerendes selvstændige og kritiske arbejde kommer til
udtryk i hele projektet ved en tydelig kritisk stillingstagen til
såvel egen proces og metode som problemernes karakter, årsag og
mulige løsninger samt teoriernes anvendelighed og til empiriens
karakter.
- De studerendes samarbejde med organisationen skal sikre såvel
gruppens adgang til organisationen, dens problemer og den
nødvendige empiri forbundet hermed, samt sikre at der arbejdes med
problemer der er relevante for organisationen og at de foreslåede
løsninger er praktisk mulige, realistiske og ønskelige. Der stilles
derfor krav om at projektet er godkendt og forankret hos én eller
flere af organisationens medlemmer.
- Projektet skal være løsningsorienteret og handlingsanvisende.
Det stiller krav til de studerendes eksplicitte stillingtagen til
løsningernes effekter og sammenspil med andre faktorer i og udenfor
organisationen, samt til implementeringsproblemerne der måtte være
forbundet hermed.
- Herved peger Action Learning projekterne på 1./2. semester
fremad mod arbejdet på 3./4. semester for de studerende. For de
deltagende virksomheder (Action Learning værterne) er der mulighed
for, at de kan fortsætte samarbejdet med en eller flere af de
studerende efter Action Learning projektet. De studerende kan
således på 3./4. semester vælge at skrive speciale med udgangspunkt
i Action Learning værtens forhold.
|
Undervisningsformer |
Vejledning |
Feedback i undervisningen |
Vejledning |
Studenterarbejdstimer |
Vejledning |
17 timer |
Forberelse og eksamen |
258 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningstidspunkt:
Torsdag uge 2, 8, 11, 14 og 17 kl. 17.10 –
19.45
|