2017/2018 DIP-DOPLO1084U Organisation og Ledelse
English Title | |
Organisation og Ledelse |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ØP)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration: hdop@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 02-05-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: VIDEN
•De studerende får en forskningsbaseret viden om teorier og metoder på organisationsområdet bl.a. i form af forskellige organisationsteoretiske perspektiver, der har fokus på struktur, kultur og processer. Endvidere bibringes de studerende en forskningsbaseret viden om praksis indenfor områder såsom organisationsstruktur, -kultur, forandringer og ledelse. •De studerende sættes endvidere i stand til at forstå og reflektere over organisatoriske praksisser og specifikke organisatoriske problemstillinger gennem bl.a. brug af organisationsteoretiske metoder og modeller. De studerende bibringes af denne vej en viden om, hvordan organisatoriske problemer kan anskues, analyseres og søges løst. FÆRDIGHEDER De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: •Anvende fagets videnskabelige modeller og metoder til at lede og organisere organisationer samt anvende generelle organisationsteoretiske færdigheder til at identificere, forstå og løse organisatoriske problemstillinger. •Vurdere de teoretiske og praktiske problemstillinger som knytter sig til organisering og ledelse af organisationer samt begrunde og vælge relevante organisatoriske metoder og modeller til at identificere og løse organisatoriske problemstillinger. •Formidle organisationsteoretiske og organisationspraktiske problemstillinger og løsningsmodeller til både fagfolk indenfor organisations- og ledelsesområdet samt til ikke-specialister. KOMPETENCER De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: •Håndtere traditionelle og komplekse opgaver og situationer indenfor organisations- og ledelsesområdet i arbejdsmæssige sammenhænge. • Identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til håndtering af udviklings- og forandringsorienterede organisatoriske problemstillinger ved at gøre brug af fagets modeller, metoder og perspektiver.
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formål Formålet med undervisningen i faget "organisation og ledelse" er, at de studerende skal opnå et godt kendskab til og en forståelse af forskellige teoretiske perspektiver på organisationer. Dvs. organisationer som struktur, kultur og processer. De studerende skal opnå et godt kendskab til de organisatoriske forhold, fx når organisationen er udsat for forandringer, herunder kunne analysere forskellige, organisatoriske magtforhold samt lederroller. Faget giver således de studerende et godt grundlag for at arbejde med studiets øvrige fag og fagområder.
Indhold
|
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
30 lektioner | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der er en del caseopgaver baseret på egne erfaringer og i egen organisation, som løses og diskuteres i undervisningen. Der bliver feedback på de studerende løsning af casene. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Aften: Lørdag i uge 34, kl. 8.55-14.15 og torsdag i uge 35-40, kl. 17.10-20.40 Weekend: Lørdag i uge 34, 36, 37, 39 og 40, kl. 8.55-14.15 |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
• Jacobsen, Dag Ingvar og Jan Thorsvik: ”Hvordan organisationer
fungerer – Indføring i organisation og ledelse”, Hans Reitzels
Forlag, 2. udgave, 2008
|