2017/2018 DIP-DOPLV1080U Business Transformation Strategies
English Title | |
Business Transformation Strategies |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ØP)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration: hdop@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 29-05-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Viden
•Faget bibringer de studerende en forskningsbaseret viden om teorier og metoder til effektivisering af organisationer. Dette sker i praksis via processer og værktøjer såsom Business Engineering, Collaborative Engineering, Systemisk tænkning, Organisationsudvikling etc. •På det praktiske plan skal de studerende kunne forstå og reflektere over teorier, videnskabelige metoder og praksis i forbindelse med transformationsprojekter i specifikke organisatoriske sammenhænge. De studerende skal her have en viden om hvordan man kan facilitere disse processer ligesom de skal være i stand til at reflektere over samspillet imellem virksomhedens overordnede strategier og udviklingen og implementering af optimale forretningsmodeller. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter: •At kunne anvende fagets videnskabelige modeller og metoder såsom Business Transformation, Collaborative Engineering, systemisk tænkning mv. til at effektivisere organisationer samt kunne anvende de generelle færdigheder, der knytter sig til faget, til at indgå i arbejdet med at udvikle organisationers forretningsgange, deres kunde- og leverandørrelationer samt forbedre og implementere forretningsmodeller. •At kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger som knytter sig til transformationsprojekter af såvel strategisk, taktisk som operationel karakter samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller. •At kunne formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller omkring innovations- og udviklingsprojekter, der har til formål at indrette og forbedre virksomhedens værdiskabelse. Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: •Håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver og situationer i transformationsprojekter i en organisatorisk/arbejdsmæssig sammenhæng.
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formål
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
28 lektioner
Undervisningen består af en blanding af forelæsninger, selvstudium, gruppediskussioner og øvelser. Der anvendes cases, der beskriver konkrete virksomhedstransformationer. Spørgsmålet er af formen: Hvis du var en deltager, hvad ville du så gøre i denne situation? Spørgsmålet diskuteres ud fra såvel litteraturen som praktiske erfaringer. Varianter: Man diskuterer en aktuel implementeringssituation. Man skal forelægge sin plan som det var til en gruppe medarbejdere, eller til en bestyrelse. Man skal analysere problemløsningsmønstret på en arbejdsplads (fx ens egen eller en anden) og foreslå ændringer. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
I kurset indgår cases som de studerende bearbejder i kursusforløbet og efterfølgende fremlægger i plenum med kommentarer fra øvrige studerende og læreren | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Tirsdag 17.10-20.40 i uge 35-41 |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
1. Værdibaseret ledelse; (værdistyrede transformationer); 4. udgave, Peter Beyer, Karnov, 2015
2, Kompendium i Transformationsstrategier
2. Der vil derudover blive udleveret elektronisk dokumentation dækkende kursusforløbet indeholdende foils fra forelæsningerne, udvalgte artikler, cases, værktøjer og teknikker, alt sammen hyperlinket elektronisk i en struktur, der gør det muligt hurtigt at tilgå materialet |