2017/2018 DIP-DOPLV1118U Performance management
English Title | |
Performance management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ØP)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration: hdop@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 20-03-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Viden
På det teoretiske område udvikles de studerendes viden, så de kan analysere performance management problemer Færdigheder På det praktiske niveau udvikles de studerendes færdigheder, så de bedre vil være i stand til at løse praktiske problemstillinger omkring performance management. Kompetencer De studerendes kompetencer udvikles i retning af at kunne kombinere teori og praksis i form af at belyse komplekse performance management og komme med løsningsforslag. Eksamensmål: For at opnå karakteren 12 for projektet skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
1. år af HD-ØP skal være bestået | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formål
De forskellige roller for præstationsmålinger og evalueringer i organisationer: Performance management skaber værdi på forskellig vis. Systemerne kan nemlig både bruges til beslutningstagen og til incitamentsskabelse for både medarbejdere og ledere i organisationer. Det diskuteres blandt andet hvilke roller målinger og evalueringer spiller i forhold til kommunikation, læring, feedback, planlægning og motivation i organisationer etc.
Designet af præstationsmåling og evalueringer
i organisationer: Her sættes vægt på udviklingen af
især ikke-finansielle målinger og evalueringer (for eksempelmåling
af kundetilfredshed, medarbejderengagement, innovation og
kvalitet). Med udgangspunkt i økonomisk teori illustreres en række
styringsmæssige udfordringer med at designe og bruge
præstationsmålinger og evalueringer til at implementere strategi.
Endvidere diskutere forskellige former for designvalg i relation
til målinger og evalueringer som hver har deres fordele og ulempe
(f.eks. individuelle versus kollektive målinger, objektive versus
subjektive, absolutte versus relative, og en-dimensionelle versus
fler-dimensionelle)
|
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
30 lektioner | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der er en del caseopgaver som løses og diskuteres i undervisningen. Der bliver feedback på de studerende løsning af casene. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Fredag kl. 8-15.10 i uge 36 og 39 samt kl. 8-14.15 i uge 41 og 44 |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Diverse artikler |