2017/2018 DIP-DORGO1032U HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer
English Title | |
HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 23-11-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: • Den studerende skal gennemføre og begrunde
datagenerering i forhold til et identificeret og afgrænset
organisatorisk/ledelsesmæssig problem.
• Den studerende skal foretage et begrundet til- og fravalg af teori indenfor fagets pensum med henblik på at analysere et empirisk materiale med særligt fokus på forskellige aktørers positioner, perspektiv, og handlerum. • Den studerende skal med udgangspunkt i teori kunne konstruere nye handlemuligheder i forhold til det valgte problem. • Den studerende skal kritisk reflektere over teoriers anvendelighed til at analysere den valgte problemstilling og til at udpege nye handleveje. • Den studerende skal reflektere over egen rolle/position i forhold til det valgte problem og i undersøgelsen heraf. • Den studerende skal formulere sig på en sproglig korrekt, klar og sammenhængende måde. |
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
På 2. modul er der 1 obligatorisk opgave, som består i aktiv deltagele i diskussioner på Learn i løbet af semestret. Den studerende skal deltage gennem mindst 4 indlæg i disse diskussioner, fordelt på minst 2 af de 3 diskussionsomgange. For at et indlæg skal tælles med, skal det være mindst 5 linjer og være fagligt relevant. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Dette modul bygger videre på det faglige fundament den
studerende har erhvervet sig i grundmodulet og går i dybden med
enkelte elementer/problemstillinger herfra såvel som med et antal
nye. Mens undervisningen på 1. modul fokuserer på grundelementer i
en organisatorisk virkelighed, fokuserer undervisningen på dette
modul på organisatoriske dynamikker, med et særligt fokus på
handleniveauet og hvad som konstituerer handlemuligheder. Formålet
hermed er at skabe et fundament for at kunne finde nye og
konstruktive muligheder for at påvirke den organisatoriske praksis.
Formålet med dette modul er at bibringe deltagerne
forskningsbaseret viden om og forståelse for den organisatoriske
dynamik og de dilemmaer, som den organisatoriske aktør er nødt til
at håndtere. Modulet søger at kvalificere den studerendes evne til
at reflektere over sine egne og andres handleuligheder, til at
udvikle en bredere vifte af handlingsalternativer, og til en dybere
forståelse for handlingers muligheder og konsekvenser.
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
De undervisningsformer, der anvendes til at
formidle det faglige indhold, teoretisk såvel som praktisk,
omfatter: oversigtsforelæsninger, mindre (diskussions)opgaver i
timerne, case undervisning såvel som deltager-fremlæggelser, der
kan eksemplificere hvorledes fagets problemstillinger udspiller sig
i egne organisationer. Hertil kommer at deltagerne skal i
obligatoriske diskussioner på LEARN som foregår i perioden mellem
fagets worksop-dage.
Oversigtsforelæsninger giver overblik over teorien, mens de øvrige undervisningsformer skærper deltagernes evner til selv at arbejde med stoffet, både i forbindelse med andres og egen virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt således, at det forventes at deltagerne har gjort sig bekendt med stoffet på forhånd. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
LEARN-refleksioner, quizzes, multiple choice tests, Peer-Feedback | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Vejledende litteratur:
Bøger
Bonnerup, B. og Hasselager, A. (2008). Gruppen på
arbejde. København: Hans Reitzels forlag, ISBN nr.:
9788741251523.
Jacobsen, D. og Thorsvik, J. (2014): Hvordan organisationer
fungerer – en indføring i organisation og ledelse 3. udg.
København: Hans Reitzels Forlag. ISBN:
9788741258607.
Christensen, S. og Jensen. P. E. D. (2008): Kontrol i det
stille – om magt og ledelse. 3. udgave. Købehavn:
Samfundslitteratur. ISBN: 9788759313831
Grint, Keith (2010). Leadership: A very short
introduction. Oxford: Oxford University Press.
Madsen, B (2000): Dialog og gensidig forståelse: Om klar
kommunikation I organisationer. Frederikshavn: Dafolo.
ISBN: 9788773209516
Stringer, E. T (2014). Action research. Los Angeles: Sage, 4. Edition, ISBN nr.: 9781452205083.
Kompendium: Organisation og ledelse – Dynamikkere og dilemmaer 2018 |