2017/2018 KAN-CCMAO1086U HD-suppleringsfag
| English Title | |
| Supplementary Course in Research Methodology and current audit issues |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 20 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | To semestre |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 16-01-2018 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Obligatorisk for cand.merc.aud.-studerende optaget på baggrund af en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse med speciale i regnskab og økonomistyring HD(R) eller i finansiering HD(F) jf. uddannelsesbekendtgørelsen. | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til prøven | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
Antal obligatoriske
aktiviteter: 2
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
2 obligatoriske hjemmeopgaver på max. 10 normalsider i grupper (3-4 studerende). |
||||||||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
HD-suppleringsfaget fokuserer på et hovedområde af væsentlig
betydning for det videre cand.merc.aud.-studie:
videnskabsteori/metodelære. I videnskabsteori/metodelære fokuseres
der på at give de studerende en bred forståelse af videnskabelige
paradigmer, og undersøgelsesmetoder med henblik på at sætte dem i
stand til at lave selvstændige undersøgelser i forbindelse med
studiets projekter og kandidatafhandlingen. Den teori der bruges
vil være aktuel og relevant for cand.merc.aud.-studiet.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Dialogbaserede forelæsninger og obligatoriske hjemmeopgaver. | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Feedback på en besvarelse til en frivillig opgave. Derudover diskuteres case-problemstillinger i holdundervisningen og der er her undeviserfeedback på diskussionen. | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
Prøven kan erstattes af tilsvarende prøve(r) ved en anden institution, hvor kandidatuddannelsen i revision finder sted. I tilfælde af manglende ECTS-points tilopfyldelse af kravet om 20 ECTS, kan studienævnet i særlige tilfælde give dispensation til en mundtlig prøve med udgangspunkt i en synopsis på min. 5 sider. |
||||||||||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
Ahrens & Chapman (2006). Doing qualitative field research in management accounting: Positioning data to contribute to theory. Boolsen, M.W. (2008) Spørgeskema undersøgelser Gordon, T.P. & Porter, J.C. 2009, "Reading and Understanding Academic Research in Accounting: A Guide For Students", Global Perspectives on Accounting Education, vol. 6, no. 1, pp. 25-45. Ryan et al. (2002). Research Methods and Methodology in Finance and Accounting, 2nd Edition Thurén, T. (2005). Videnskabsteori for begynder Parker, L.D. 2003, "Qualitative research in accounting and management: the emerging agenda", Journal of Accounting and Finance, vol. 2, pp. 15-30. Harvard reference system (lægges ud på LEARN) |
||||||||||||||||||||||||||||||