Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Faget har til formål at give de studerende et overblik
over de økonomisk teoretiske metoder der findes i litteraturen
omkring fair fordeling. I en konkret sammenhæng betyder det at de
studerende vil lære en række grundlæggende principper der kan
bruges til fordeling af fælles- og sambestemte omkostninger i
forbindelse med produktion, fællesprojekter eller lignende. Udover
diverse fordelingsprincipper vil de studerende også lære konkrete
beregningsmetoder. Et hovedformål er at lære de studerende at kunne
lave en kvalitativ evaluering af forskellige fordelingsmetoder
anvendt på det samme problem. |
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Ingen forudsætninger ud over mikroøkonomi som på
HA(mat). Faget kaster lys over problemstillinger inden for en række
andre fagområder (finansiering, corporate governance, forsikring,
personaleledelse, markedsregulering, osv |
Prøve/delprøver |
Omkostningsfordeling:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-3 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Først introduceres problemstillingen omkring omkostnings- og
overskudsfordeling. Dernæst behandles tilfældet med diskrete
omkostningsfunktioner som et kooperativt spil.
Kernen og forskellige løsningsbegreber som Shapley-værdien,
Nucleolus og Lorenz-mængden omtales og fortolkes i en
omkostningsfordelingssammenhæng. Analysen udvides til at dække
kontinuerte omkostningsfunktioner (Ramsey-priser, Aumann-Shapley
priser m.v.)
Endelig specificeres agenternes præferencer og strategisk adfærd
analyseres, blandt andet ved at undersøge muligheden af en
Nash-ligevægt i det kooperative spil, som genereres af en given
omkostningsfordelingsregel.
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger suppleret med opgaveregning og
studenterfremlæggelser. |
Feedback i undervisningen |
Aktiv dialog ved forelæsninger og
øvelser |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
30 timer |
Eksamen, inklusiv forberedelse |
56 timer |
Forberedelse til undervisningen |
120 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Noter og udvalgte artikler
Orienterende litteratur
Moulin, H. Axiomatic cost and surplus sharing. Chp. 6 of : K.
Arrow, A.K. Sen, K. Suzumura. Handbook of Social Choice and
Welfare, Vol. 1, Elsevier, Amsterdam , 2002.
|