2017/2018 KAN-CPSYO2003U Organisationsudvikling i praksis
English Title | |
Organisation Development |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 08-02-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Ved eksamen skal den studerende demonstrere en evne til
at
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Organisationsudvikling i praksis:
Faget anlægger en praktisk og interventionsorienteret vinkel på semestrets gennemgående tema om organisatorisk forandring. Vi arbejder med at koble teori og praksis i gennemgangen af, hvordan forandringsprocesser startes, udvikles og vedligeholdes, såvel gennem konkrete interventioner som qua konsulentens eller forandringsagentens rolle.
Udgangspunktet er, at forandringsprocesser kan planlægges og igangsættes samtidig med at de rummer uforudsigelighed, konflikter og dilemmaer, som blandt andet sættes i spil når relationer mellem mennesker opløses og der knyttes nye.
Som konsulent/ forandringsagent er det derfor en fordel at kende til ’værktøjer’, der kan sætte konstruktive forandringer i gang, og at vide, hvordan man bruger værktøjerne til at vurdere og påvirke forandringsprocessens forløb.
I faget anlægger vi en proceskonsultativ tilgang til organisationsudvikling, hvor relationen til klienten og klientorganisationen opfattes som dynamisk. Der lægges vægt på konsulentens evne til at reflektere over klientrelationen og sin egen rolle. Herigennem sættes den studerende i stand til at kunne indgå i forskellige udviklingssammenhænge og til at skabe en konstruktiv rolle, ud fra hvilken et organisationsudviklingsforløb kan tilrettelægges og gennemføres. |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Organisationsudvikling i praksis:
Forelæsninger, øvelser, og onlinearbejde. Semestrets 615 SAT fordeles på deltagelse og forberedelse til undervisningen i semestrets to fag samt til udarbejdelse af det integrerede miniprojekt. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Løbende feedback | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Interventionsmetoder i psykologien: Bogkøb
Kompendium Download
|