2017/2018 KAN-CSPKO1001U Organisation & Ledelse som Kommunikation
English Title | |
Organisation and Management as Communication |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 23-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Organisation & Ledelse som Kommunikation:
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til at:
|
||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||
Bemærk at prøven i faget samtidig er en prøve i fagene "Projekt om ledelse i den flerstemmede organisation" og "Introduktionskursus for politisk Kommunikation og Ledelse", hvorfor at tilmedling til faget forudsætter at man også er tilmeldt fagene "Projekt om ledelse i den flerstemmede organisation" og "Introduktionskursus for politisk Kommunikation og Ledelse" | ||||
Prøve/delprøver | ||||
Faget har fælles prøver med | ||||
KAN-CSPKO1054U | ||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||
Organisation & Ledelse som Kommunikation: Fagets ene formål er at give de studerende færdigheder med
henblik på at analysere de organisatoriske og ledelsesmæssige
konsekvenser af det kommunikativt differentierede samfund. Fagets
andet formål er, at give de studerende færdigheder med henblik på
at handle i forhold til disse konsekvenser, dvs. træffe
beslutninger og producere beslutningsgrundlag. Et centralt afsæt
for faget er, at mange typer af organisationer går fra at være
enstemmede til at være flerstemmede. Derved sættes organisationerne
og deres ledelse i et krydspres mellem flere
kommunikationslogikker. På denne baggrund giver faget en
introduktion til moderne perspektiver på organisationens
kommunikation, herunder bud på hvordan organisationen strategisk og
programmatisk håndterer denne kommunikation.
|
||||
Undervisningsformer | ||||
Organisation & Ledelse som Kommunikation:
Undervisningsformen veksler mellem forelæsninger, plenumdiskussioner, caseøvelser og studenterbårne øvelsestimer. |
||||
Feedback i undervisningen | ||||
Inden hver dobbeltforelæsning ligger der to
øvelsestimer, hvor de studerende i grupper arbejder med spørgsmål
relateret til dagens tema og tekster. Dels giver de således
hinanden feedback på forståelsen af dagens tekster, dels er dagens
underviser til stede under øvelsestimerne og kommer gerne med
feedback på diverse spørgsmål.
Den næstsidste undervisningsgang har form af en spørgetime, hvor de studerende kan få feedback på deres spørgsmål. Ved den afsluttende workshop deles holdet op i tre mini-workshops, hvor de studerende gruppevis fremlægger deres ideer til projekter, ligesom de kommenterer på hinandens projektforslag. |
||||
Studenterarbejdstimer | ||||
|
||||
Foreløbig litteratur | ||||
NB! vejledende litteratur
|