2017/2018
MA-MMPAO2005U Performance, ressourcer og resultater
English Title |
Performance, Resources and
Results |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master of Public
Administration
|
Kursusansvarlig |
- Ivar Friis - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
(PEØ)
|
Primære
fagområder |
- Sociologi/Sociology
- Økonomi/Economics
|
Sidst opdateret den
01-08-2017
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Forståelse: de studerende skal kunne redegøre for fagets
centrale teorier og begreber
- Refleksion: de studerende skal være i stand til at reflektere
over de forskellige teorier og begrebers forudsætninger og
begrænsninger - herunder hvordan de relaterer sig til
hinanden.
- Design: de studerende skal kunne fremlægge, diskutere og
analysere sig frem til teoretisk begrundede designændringer til
konkrete styringsteknologier og dermed anvise retninger for at
reducere eventuelle dysfunktionelle effekter.
|
Prøve/delprøver |
Semesterrapport - 2. semester: Offentlig
værdi:
|
Prøvens
ECTS |
12 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler |
Uden hjælpemidler |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af semesterrapporten til den ordinære eksamen, men
været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund
af det allerede indleverede skriftlige produkt.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af
semesterrapporten på grund af sygdom, kan den studerende deltage i
den mundtlige sygeprøve, hvis vedkommende inden for en nærmere
fastsat frist indleverer et individuelt udarbejdet skriftligt
produkt.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af semesterrapporten
til den ordinære eksamen, men ikke bestået ved den mundtlige prøve,
afvikles omprøven normalt på basis af det indleverede skriftlige
produkt. Den studerende kan dog vælge inden for en nærmere fastsat
frist i stedet at indlevere et nyt eller forbedret skriftligt
produkt.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Der gives vejledning i forbindelse med udarbejdelse af
semesterrapporten i max. 10 timer per gruppe.
Kriterier for målopfyldelse:
- Rapporten skal tage udgangspunkt i en selvvalgt case, der
falder inden for det overordnede semestertema om ressourcer, og de
to fag på 2. semester Performance, ressourcer og resultater og
Involvering og potentialer.
- I rapporten skal de studerende ved hjælp af viden og
perspektiver fra de to fag foretage en selvstændig analyse af en
konkret teknologi (om tildeling, opgørelse, måling eller
mobilisering af ressourcer) og dens udfoldelse i en given
kontekst.
- Rapporten skal indeholde case-præsentation, analyse ved hjælp
af relevante begreber fra de to fag, kritisk refleksion over
teknologiens funktion og ledelsesmæssige implikationer samt et
forslag til et re-design, der forholder sig til analysens
resultat.
- De studerende skal vise kompetence i håndtering af empiriske
data og kunne formidle sammenhænge mellem metode, data og
analytiske
udsagn.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget har som formål at skabe en forståelse af, hvordan Public
Value gøres til genstand for ledelse og styring ved hjælp af
diverse teknologier som effektmålinger, bevillingssystemer,
årsregnskaber, omkostningskalkulationer, rankings og forskellige
typer af retningslinjer (evidens). Udgangspunktet for faget er
tværvidenskabeligt, da der både inddrages normativ økonomisk teori
og problematiserende sociologisk teori.
Faget har således som formål både at beskrive, hvorledes
økonomiske teorier og modeller ligger til grund for de konkrete
styringstiltag, men også at give indsigt i og forklaringer på,
hvorfor og hvordan de producerer forskellige effekter, hvoraf nogle
er utilsigtede – og indimellem - dysfunktionelle.
Faget sætter således de studerende i stand til at reflektere
over deres egen praksis, men gør dem også i stand til at komme med
konkrete designs og forbedringstiltag.
|
Undervisningsformer |
Holdundervisning/Forelæsning/Gruppearbejde |
Feedback i undervisningen |
Mundtlig feedback |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
30 timer |
Forberedelse |
97 timer |
Vejledning |
10 timer |
Eksamen |
0,5 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Mundtlig feedback
|
Sidst opdateret den
01-08-2017