2017/2018 MA-MMPAO2006U Innovativ Strategi
English Title | |
Innovative Strategy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 8 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master of Public
Administration
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 01-08-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Efter endt fag skal den studerende være i stand til at
arbejde innovativt med strategier. Det vil sige, at den studerende
skal demonstrere:
1) Viden (hovedbegreber): Evnen til at gengive og forstå perspektiver i form af deres hovedbegreber samt de hovedbegreber, der knytter sig til fagets teoretiske grundlag. 2) Omsættelighed (dekonstruktion og konstruktion) som består i tre færdigheder: Evnen til at foretage en innovativ strategisk analyse, dvs. anvende fagets perspektiver og begreber i reformuleringen af et givent problem (dekonstruktion). Evnen til at foretage en strategisk syntese, dvs. anvende fagets perspektiver og begreber i udarbejdelsen en eller flere innovative strategier med udgangspunkt i problemidentificeringen (konstruktion). Og evnen til at reflektere over blinde pletter, i lyset af andre mulige perspektiver, dvs. den dekonstruktion og konstruktion, som de valgte perspektiver ikke muliggør. 3) Udøvende kompetence (forankring): Evnen til at redegøre for organisatorisk forankring, dvs. begrundede forslag til hvordan der kan arbejdes med omsættelighed i organisatorisk praksis. Forankringen kan indbefatte forslag til integrering af de tre færdigheder i en organisation eller den kan bestå af integreringen af en konkret innovativ strategi. Læringsmålene ligger til grund for den skriftlige og mundtlige udprøvning. I denne udprøvning skal den studerende demonstrere iagttagelseskraft, handlekraft og refleksionskraft ift. en selvvalgt strategisk problemstilling i en konkret organisation. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Faget Innovativ Strategi har som formål at gøre de studerende i stand til at designe nye løsninger på komplekse udfordringer. Dvs. at de studerende både skal blive bedre til at iagttage, undersøge og formulere strategiske spørgsmål i relation til komplekse udfordringer og på baggrund heraf blive bedre til at skabe nye strategiske løsninger.
Faget er en sammensætning af ’Innovation’ og ’Strategi’. ’Innovation’ handler om at de studerende gennem brug af perspektiver trænes i dekonstruktion af givne eller selvfølgelige strategiske problemstillinger i forbindelse med en re-konstruktion heraf. ’Strategi’ handler om at kunne flytte organisationen, afdelingen eller institutionen fra en tilstand til en anden. I faget ligger rekonstruktionen, dvs. reformuleringen af det givne strategiske problem, til grund for den rette strategi for organisationen eller det rette strategiske mix. På denne baggrund arbejder de studerende i dette fag med innovative strategiske og værdiskabende løsninger på komplekse udfordringer.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Faget består af to dele. Først et perspektivrum og dernæst et laboratorium. I perspektivrummet præsenteres de strategiske perspektiver. I laboratoriet anvendes de teoretiske perspektiver i udarbejdelsen af innovative strategier. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Mundtlig feedback | ||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|