2017/2018 KAN-CHRMO1083U Human Resource Development (HRD)
English Title | |
Human Resource Development (HRD) |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 22-05-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: De studerende forventes efter at have fulgt faget at:
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Bemærk at prøven i faget samtidig er en prøve i faget "HRM som teori og praksis", hvorfor tilmelding til faget forudsætter, at man også er tilmeldt faget "HRM som teori og praksis". | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Formålet med undervisningsforløbet er at at udvikle de studerende til refleksive HRD praktikere, ved at styrke deres teoretiske forståelse og analytiske kompetencer ift. HRD feltet: de mange forskelligtartede praksisser, som sigter mod at udvikle de menneskelige ressourcer i en virksomheds sammenhæng.
Faget tager afsæt i læringsteori og teorier om organisatorisk læring da disse ofte fungerer som en underliggende præmis for mange HRD prakisser; uanset om det handler om kursusbaseret kompetenceudvikling, talent management, vidensdeling eller kreativitet. Vi vil læse tekster om forskellige læringsteorier (fra behaviorisme til nyere social læringsteori), sætte fokus på deres forskellige menneskesyn samt diskutere de læringsmæssige dilemmaer og organisatoriske udfordringer, der opstår, når læring og menneskelig udvikling foregår i spændingsfeltet mellem hensyn til det enkelte individ, gruppen og organisationen som erhvervsøkonomisk realitet. |
||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
I faget anvendes forskellige undervisningsformer
for at understøtte fagets forskellige læringsmål. Forelæsningen vil
være et gennemgående format, men derudover vil de studerende også
skulle arbejde case-baseret, arbejde i grupper (hjemme og på
stedet), lave oplæg for hinanden, deltage i panel-diskussioner,
summeøvelser og skriveøvelser. Fagområderne videnskabsteori og
personalejura integreres løbende i faget, således at der fokuseres
på at præsentere centrale argumentationer fra disse fagområder på
det tidspunkt i undervisningen, hvor disse umiddelbart er
relevante.
Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
I forbindelse med undervisningen vil de studerende i grupper skulle udvælge og præsentere en selvvalgt case indeholdende et HRD-initiativ. I forbindelse med præsentationen af casen i relation til pensum, får de studerende feedback både fra medstuderende og fra underviser. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Artikler |