2017/2018 KAN-CSPKO1006U Refleksiv intervention og Kommmunikation
English Title | |
Reflexive Intervention and Communication |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 23-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Refleksiv Intervention og Kommunikation:
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til at: 1. At demonstrere forståelse for hvad det vil sige at anlægge et begrebsligt perspektiv på interventionherunder kunne skelne mellem intervention på 1., 2. og 3. orden. 2.At demonstrere omsættelighed igennem at kunne identificere et komplekst problem, hvilket indbefatter dels en evne til at identificere modsætninger og paradokser, og dels en evne til at formulere konkrete interventionsforslag på enten et 1., 2. eller 3 ordens niveau. De konkrete interventionsforslag udgør enten en analyse af de interventionsformer, som dannes i praksis i empirien eller tager form af de studerendes egne forslag. 3. At demonstrere refleksivitet: Dette indbefatter evnen til at kunne anskue intervention i lyset af analysestrategisk valg og fravalg, dvs. at valget af ordensniveau samt konditioneringen af begreber er med til at konstituere, hvad der udpeges som problem, og hvad der fremsættes som løsning. Dette indbefatter også (og især) vurderingen af, hvilke interventions(u)muligheder henholdsvis 1., 2. og 3. orden afsætter. |
||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||
Bemærk at prøven i faget samtidig er en prøve i fagene "Teknologi og ledelse", "Refleksiv Intervention og Kommunikation" og "Projekt i Refleksiv Ledelse og Strategisk Kommunikation", hvorfor at tilmelding til faget forudsætter at man også er tilmeldt fagene "Teknologi og ledelse", "Refleksiv Intervention og Kommunikation" og "Projekt i Refleksiv Ledelse og Strategisk Kommunikation". | ||||
Prøve/delprøver | ||||
Faget har fælles prøver med | ||||
KAN-CSPKO1055U | ||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||
Refleksiv intervention og kommunikation:
|
||||
Undervisningsformer | ||||
Refleksiv intervention og kommunikation:
Undervisningsformen veksler mellem forelæsninger, plenumdiskussioner, caseøvelser og studenterbårne øvelsestimer. |
||||
Feedback i undervisningen | ||||
Kurset er opdelt I 6 moduler. I 4 af disse moduler er der indbygget feedback på de studerendes interventionsforslag - både fra underviser og fra de gæster som repræsenterer de cases de studerende skal giver feedback på. | ||||
Studenterarbejdstimer | ||||
|
||||
Yderligere oplysninger | ||||
Fra og med 2017 udvides kurset med et ekstra modul af 5 lektioner, dvs. overgår fra 5 moduler til 6 moduler. I dette modul lærer de studerende at formidle interventionsforslag på kortfattet, sikker og gennemslagskraftigt. |
||||
Foreløbig litteratur | ||||
NB! vejledende litteratur
Thygesen, Vallentin og Raffnsøe: Den magtfulde leder: Et problem med dybe rødder (kap. 1) samt uddrag fra kapitel 2, i Tilliden og Magten – om at lede og skabe værdi gennem tillid, København: Børsen. |