Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Projekt i Refleksiv Ledelse og Strategisk
Kommunikation:
Gennem projektrapporten og det efterfølgende mundtlige forsvar skal
den studerende ved udvælgelse og bearbejdning af relevant empirisk
materiale og gennem anvendelse af relevante teorier og metoder fra
samt opfyldelse af læringsmålene for liniefagene på andet semester
analysere anden ordens strategi i en konkret organisering, dvs
analysere en strategisk organisatorisk praksis der er rettet mod at
fastlægge betingelser for selvsamme organisatoriske praksis.
Den studerende skal desuden:
- selvstændigt kunne opstille problemformulering og
-afgrænsning
- gennemføre systematisk og dokumenteret problembehandling og
problemløsning.
- udvælge, sammensætte og anvende teoretisk centrale begreber
samt reflektere over disse begreber og deres
analytiske/handlingsmæssige potentiale.
- redegøre for og udvikle sammenhængende teoretiske,
analysestrategiske og metodiske overvejelser, herunder overvejelser
vedrørende undersøgelsesdesign, dataindsamling og -analyse.
- vurdere og reflektere over udsigelseskraften i den selvstændige
analyse, herunder udviklingen og præsentationen af den benyttede
analysestrategi samt konditioneringen og anvendelsen af indsamlet
datamateriale.
- formulere og uddrage konklusioner og vurderinger samt kritisk
evaluere disses gyldighed og konsekvenser.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Bemærk at prøven i faget samtidig er en prøve i
fagene "Teknologi og ledelse", "Magt og
Kommunikation" og "Refleksiv intervention og
Kommunikation", hvorfor tilmelding til faget forudsætter, at
man også er tilmeldt "Teknologi og ledelse", "Magt
og Kommunikation" og "Refleksiv intervention og
Kommunikation". |
Prøve/delprøver |
Projekt i
refleksiv ledelse og strategisk kommunikation:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 50 sider |
|
Grupper à 2-3 studerende: max 40 sider
Grupper à 4-5 studerende: max 50 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis en studerende er syg ved den
ordinære eksamen kan projektrapporten genafleveres ved
syge-/omprøven. Hvis en studerende har været syg under selve
skriveprocessen og dermed ikke har bidraget til rapporten, kan den
studerende skrive en ny individuel projektrapport (eller i gruppe
hvis andre studerende er tilmeldt syge-/omprøven). Hvis en
studerende ikke har bestået den ordinære eksamen, kan
projektrapporten genafleveres i omarbejdet form ved
syge-/omprøven
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Varighed:
Ved grupper bestående af 2-3 studerende: 45 min. inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse.
Ved grupper bestående af 4-5 studerende: 60 min. inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse.
Gennem projektrapporten og det efterfølgende individuelle
mundtlige forsvar skal den studerende ved udvælgelse og analyse af
relevant empirisk materiale og gennem anvendelse af relevante
teorier og metoder fra fagelementerne, Magt og kommunikation samt
Refleksiv Intervention og Kommunikation på 2. semester demonstrere
evne til at opnå og fremstille en forståelse for en konkret
organiserings refleksive og anden ordens strategiske kapaciteter,
og herunder
• vise evne til problemformulering, -afgrænsning og til systematisk
og dokumenteret problembehandling og problemløsning
• vise evne til at gennemføre teoretiske, analysestrategiske og
metodiske overvejelser, herunder overvejelser vedrørende
undersøgelsesdesign, dataindsamling og –analyse
• vise evne til at formulere og uddrage konklusioner og vurderinger
samt kritisk evaluere disses gyldighed og konsekvenser.
Projekt i Refleksiv Ledelse og Strategisk Kommunikation:
Projektet skal på baggrund af undervisningen på andet semester og
med en empirisk forankring identificere og selvstændigt analysere
strategi af anden orden med udgangspunkt i en konkret organisering,
herunder tematisere problematikker om refleksiv ledelse og
strategisk kommunikation
.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Se øvrige fag der udprøves i denne eksamen:
Styringsteknologier
Magt og kommunikation
Refleksion, Internvention og Kommunikation
|
Undervisningsformer |
Projekt i refleksiv ledelse og strategisk
kommunikation:
I tilknytning til projektarbejdet ydes en vis vejledning, dels
individuelt eller til den enkelte gruppe og dels til hele linjen i
form af workshops. |
Feedback i undervisningen |
De studerende får vejledning i forbindelse med
projektet; en gruppe på 2-5 studerende får 10 timers vejledning.
I introduktionen til eksamen, er der afsat god tid til at give de
studerende feedback på de spørgsmål de eventuelt skulle have
desangående. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
4 timer |
Undervisningsforberedelse |
12 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
396 timer |
|
Foreløbig litteratur |
NB! vejledende litteratur
Se øvrige fag der udprøves i denne eksamen:
Teknologi og ledelse
Magt og kommunikation
Refleksion, internvention og Kommunikation
|