2018/2019  BA-BEBUO1017U  Forskningsdesign, metode og mundtlig præsentation

Research Design, Method and Oral Presentation

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA i europæisk business
  • Martin Bæk Carstensen - Institut for Organisation (IOA)
  • Kommunikation/Communication
  • Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of science
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 16-05-2018

Designe et forskningsprojekt, der berører internationalisering af danske virksomheder. Herunder:
  • Formulere og operationalisere et problemfelt, der kan undersøges vha. kvantitative og/eller kvalitative metoder.
  • Redegøre for teoretiske og metodiske valg i forbindelse med forskningsdesignet
  • Kritisk reflektere over styrker og svagheder i forskningsdesign og i brugen af forskellige typer af metoder
  • Præsentere sit forskningsdesign klart og overbevisende. Herunder:
  • Udarbejde og afholde en velstruktureret mundtlig fremstilling
  • Understøtte fremstillingen med hensigtsmæssige visuelle hjælpemidler
  • Indgå i kritisk og konstruktiv dialog om eget og andres forskningsdesign
Forskningsdesign, metode og mundtlig præsentation:
Prøveform Mundtlig stedprøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Hvis færre end 5 studerende er tilmeldt omprøven, er prøveformen en individuel mundtlig eksamen, hvor den studerende på baggrund af egen præsentation indgår i dialog med eksaminatorerne. Præsentationen vægter 80% og dialogen 20%.

Eksamen foregår som en konferenceeksamen. De studerende vurderes 80 % på baggrund af deres egen præsentation og 20% på baggrund af den feedback, de giver deres medstuderende. Således skal de studerende indgå i en faglig dialog omkring andres oplæg som beskrevet i læringsmålene.

Kurset giver de studerende viden om forskellige typer af forskningsdesign, muligheder og begrænsninger i kvantitative og kvalitative metoder, og evner til kritisk at reflektere over egen produktion af viden. Desuden giver kurset de studerende færdigheder indenfor mundtlig præsentation af faglige problemstillinger.

Kursets indhold og forløb lægger sig tæt op ad de studerendes arbejde med bachelorprojektet og understøtter designet af dette projekt. Det vil sige, at det følger forskningsprocessen og gennemgår de enkelte faser i den. Dog vil der være fokus på det grundlæggende forskningsdesign; særligt sammenhængene mellem undersøgelsesspørgsmål og metodevalg. Desuden opøves de studerendes mundtlige præsentationsfærdigheder.

Hold undervisning samt undervisning i mindre grupper.
De studerende vil i løbet af kurset samt til den mundtlige eksamen arbejde systematisk med at give hinanden feedback, og de vil modtage feedback fra underviseren i forhold til egne oplæg og med hensyn til deres evne til at give andre konstruktiv og brugbar feedback.
Undervisning (kan ændres) 38 timer
Forberedelse 98 timer
Eksamen inkl. eksmanesforberedelse 70 timer

Bemærk: udbydes første gang i forår 2020

Easterby-Smith, M., R. Thorpe & P. R. Jackson (2105): Management & Business Research. 5th edition. London: Sage.

Gabrielsen, J. & T. J. Christiansen (2010): The Power of Speech. København: Hans Reitzels Forlag

Sidst opdateret den 16-05-2018