Læringsmål |
Den studerende skal ved afslutningen af kurset
kunne
- demonstrere kendskab til de teorier, metoder og begreber der
indgår i pensum
- udføre begrebsafklaringsarbejde under hensyntagen til en valgt
målgruppe ved brug af de metoder og teorier der er gennemgået i
kurset, herunder udvælge relevante kilder samt udarbejde
begrebssystemer og struktureret information i en term- og
vidensbase
- benytte et TMS (Terminology Management System) i forbindelse
med det praktiske begrebsarbejde, herunder udnytte databasens
oplysningskategorier med henblik på effektiv videndeling med
målgruppen og løbende opdatering af indholdet
- beskrive og diskutere relevante problemer og valg i forbindelse
med det praktiske arbejde på korrekt dansk, samt demonstrere
forståelse for begrebsarbejdets betydning for en organisation
og/eller for den valgte målgruppe
|
Prøve/delprøver |
Videnstrukturering og videndeling:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 3 sider |
|
I tillæg til de 3 siders rapport skal der
vedlægges begrebssystem og artikler fra termbase for 15 begreber.
Hvis der arbejdes med to sprog, udarbejdes der begrebsystemer for
10 begreber på hvert sprog, og 7 af begreberne bearbejdes på begge
sprog i artikler i termbasen. |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
2 uger til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Der skal aftales nyt emne eller
delemne med eksaminator senest 2 uger før afleveringsfristen.
Ved dokumenteret sygdom i eksamensperioden kan der søges
dispensation til ny afleveringsfrist for den oprindelige
opgave.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Emne for terminologiarbejdet aftales med
eksaminator.
Ved den ordinære prøve aftales emne i slutningen af semestret,
se semesterplan på Learn. Ved syge-/omprøve aftales emne senest 14
dage før afleveringsfristens udløb ved henvendelse til eksaminator
i god tid før 14-dagesfristens udløb.
Prøvesprog: Dansk; selve terminologiarbejdet
kan omfatte såvel dansk som engelsk. Rapporten skrives på
dansk.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Videnstrukturering bidrager til mere effektiv systematisering,
brug og formidling af viden i virksomheder, organisationer og
offentlige myndigheder.
Formålet med undervisningen er at sætte de studerende i stand
til at analysere, strukturere, beskrive, håndtere og formidle
viden for eksempel som grundlag for at:
· beskrive og forstå virksomhedens domæne (fx vigtigt for nye
medarbejdere og kunder, ved fusioner eller køb/oprettelse af
datterselskaber)
· afklare betydningen af virksomhedsspecifikke begreber og
fastlægge ækvivalenter på fremmedsprog
· udarbejde forslag til struktureret præsentation af virksomhedens
produkter og serviceydelser på nettet (herunder i forb. m.
e-handel)
· afdække forskellige kulturers opfattelser af begreber og
dermed bidrage til interkulturel
formidling
· formulere konsistente tekster på et eller flere sprog
· bidrage til videndeling internt og eksternt (vha. en
terminologi- og vidensbase)
Centrale temaer i kurset:
1. Analyse og strukturering af viden
Kernen i arbejdet med analyse, strukturering og håndtering af viden
er struktureret beskrivelse af viden i form af ontologier
(begrebssystemer). Ontologier er en type modeller, som giver en
formaliseret viden om begrebers betydning og indbyrdes sammenhæng
(begrebsrelationer). Her introduceres endvidere til udarbejdelse af
konsistente definitioner og valg mellem synonyme termer.
2. Anvendelse af term-og vidensbase
Terminologi- og vidensbaser er centrale værktøjer i forbindelse med
videnstrukturering og videndeling. Ved at arbejde i en term- og
vidensbase opnår den studerende desuden færdigheder i hurtigt at
sætte sig ind i et avanceret og komplekst it-system og blive i
stand til at udnytte dets muligheder.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Holdtimer og studiecafé.
Selvstændig læsning og arbejde med øvelser og cases (individuelt og
gruppevis) med efterfølgende gennemgang og diskussion i
holdtimerne.
Afleveringsopgaver i grupper, med skriftlig feed-back.
Vejledning i grupper i forbindelse med valg af opgave- og
eksamensemne.
Eksamen: Arbejdet med det individuelle eksamensprojekt er en vigtig
del af læringsprocessen. Projektet omfatter både "analyse og
strukturering af viden" og "anvendelse af term- og
vidensbase". |
Feedback i undervisningen |
I forbindelse med øvelser gives der feedback til
hele holdet samlet.
I forbindelse med skriftlige afleveringsopgaver gives der skriftlig
feedback til hver gruppes produkt. Derudover er der gruppevis
vejledning i forbindelse med valg af emne til den ene
afleveringsopgave samt eksamensopgaven. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
25 timer |
Forberedelse: læsning og øvelser, herunder studiecafé |
75 timer |
Afleveringsopgaver |
37 timer |
Eksamen incl. eksamensforberedelse omkring
semesterafslutning |
70 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Materiale til introduktion af termbasen i-Term
Supplerende artikler om terminologiarbejde
|