English   Danish

2018/2019  BA-BFILO1340U  Organisationsfilosofi

English Title
Organizational Philosophy

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 15 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
Kursusansvarlig
  • Kristian Bondo Hansen - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi (LPF)
Primære fagområder
  • Filosofi og etik/Philosophy and ethics
  • Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of science
  • Organisation/Organization
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 06-02-2019

Relevante links

Læringsmål
  • redegøre for centrale begreber og begrebssammenhænge inden for hvert af de teoretiske perspektiver, som der arbejdes med på faget
  • formulere en relevant problemstilling med udgangspunkt i fagets teoretiske perspektiver og en empirisk case
  • have en god forståelse for og frit kunne diskutere sammenhænge mellem fagets teoretiske perspektiver
  • sammentænke teori og empiri på en sådan måde, at den teoretiske forståelse bidrager til at udvide konventionelle forståelser af det empiriske fænomen, som studeres
  • reflektere kritisk og indsigtsfuldt over begrænsningerne ved den tilgang, som er valgt
Prøve/delprøver
Organisationsfilosofi:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 4-5
Omfang af skriftligt produkt Max. 25 sider
1 studerende: 5 sider
2 studerende: 10 sider
3 studerende: 15 sider
4 studerende: 20 sider
5 studerende: 25 sider
Opgavetype Projektrapport
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis man ikke består den ordinære eksamen, kan man gå til individuel omeksamen med udgangspunkt i det ved ordinær eksamen foreliggende projekt samt et tillæg til projektet udarbejdet efter bedømmernes anvisninger.
Hvis man pga. sygdom ikke kan deltage i ordinær eksamen, går man til individuel mundtlig sygeeksamen med udgangspunkt i det ved ordinær eksamen foreliggende projekt.
Hvis der pga. sygdom ikke er afleveret et projekt ved den ordinære eksamen, afleveres et projekt til sygeprøven.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Organisationsfilosofi er opdelt i fire hovedtemaer der udgør grundstammen i faget. Disse temaer er: (1) risiko og usikkerhed, (2) netværksorganisering, (3) proces og bureaukrati og (4) bæredygtighed. Hvert tema behandles over 2-4 lektioner i hvilke der vil blive fokuseret på en række relevante tekster. I slutningen af faget vil der være opsamlinger på de respektive tematikker samt diskussioner af sammenhængene mellem tematikkerne. Formålet med den tematiske opbygning er todelt. Først og fremmest er det hensigten, at give de studerende indsigt i og muligheden for at diskutere en række centrale og i høj grad generelle organisatoriske problematikker der knytter sig til de enkelte temaer. For det andet er tanken, at de studerende skal udfordres i at tænke konkrete organisatoriske problematikker gennem ideer udfoldet i filosofiske og enkelte sociologiske tekster. Hermed menes, at de studerende skal træne og trænes i at bruge filosofisk viden i relation til en organiseret praksis. En organiseret praksis skal i korte træk forstås som en form for koordineret handlen udført af et begrænset antal individer, der er samlet om et specifikt formål. Det bør ydermere nævnes at dette ikke er et kursus i applikation af filosofi på en organiseret praksis for selve applikationens skyld, men derimod et kursus der tilstræber at give de studerende muligheden for at diskutere og reflektere over organisatoriske forhold med filosofien. Det overordnede mål med faget er at bibringe jer en refleksiv og mangefacetteret forståelse af organisationers virke i en samfundsmæssig kontekst. Faget vil også give jer teoretiske begreber og analytiske værktøjer, som vil være anvendelige i forbindelse med det afsluttende projekt på 6. semester. Værktøjer, forståelsesrammer og strategier, som kan virke integrerende i spændingsfeltet mellem filosofi og økonomi.
 
 

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen af dialogbaseret og rettet mod, at de studerende skal være aktive i diskussioner af de teoretiske perspektiver, der knytter sig til fagets tematikker. Derudover vil arbejde i projektgrupper begynder mere eller mindre fra fagets start, hvorfor der ligeledes vil være en løbende dialog om projektarbejdet mellem undervisere og studerende. Foruden klasseundervisning er der i faget indlagt to workshops
Feedback i undervisningen
Feedback gives i forbindelse med spørgsmål og svar i klassediskussioner samt i forbindelse med gruppearbejde, workshops og i office hours. Derudover vil der være løbende skriftlig feedback på gruppernes projektarbejde.
Studenterarbejdstimer
Forelæsningstimer 51 timer
Workshops 10 timer
Læsning af pensum 249 timer
Eksamen 102 timer
Foreløbig litteratur

Schumpeter, J. 1943 [1994], ‘The process of creative destruction’, i: Capitalism, Socialism and Democracy, Routledge, London: 81–86.

Lapore, J., 2014, ‘The Disruption Machine: What the Gospel of Innovation Gets Wrong’, The New Yorker, June 23, 2014.

Dewey, J., 1938, ‘The Pattern of Inquiry’ i: Logic: The Theory of Inquiry, Henry Holt and Company, New York, NY: 101–119.

Alexander, T. M., 1990, ‘Pragmatic Imagination’, Transactions of the Charles S. Peirce Society, 26(3): 325-348.

Dewey, J., 1931, ‘The Development of American Pragmatism’, i: Pragmatism, the Classical Writings, 1970, ed. H. S. Thayer, Hackett Publishing Company, Indianapolis, IN: 23–40.

James, W., 1921 [1907], ‘What Pragmatism Means’, i: Pragmatism, Longmans, Green and Co., New York, NY: 43–81.

Lash, S., 2000, ‘Risk Culture’ i: The Risk Society and Beyond: Critical Issues for Social Theory, B. Adam, U. Beck og J. Van Loon (red.), Sage Publications Ltd., London: 47–62.

Power, M., 2004, The Risk Management of Everything: Rethinking the Politics of Uncertainty, DEMOS, London: 9–65.

Knight, F., 1921, kap. 7, ‘The meaning of Risk and Uncertainty’, i: Risk, Uncertainty and Profit, Houghton Mifflin Company, Boston, MA: 197–232.

Ewald, F., 1991, ‘Insurance and risk’, i: Graham Burchell, Colin Gordon and Peter Miller (red.) The Foucault Effect, Chicago, IL: 197-210.

Callon, M., P. Lascoumes og Y. Barthe, 2009, ‘Hybrid Forums’, i: Acting in an uncertain world. An Essay on Technical Democracy’. The MIT Press, Cambridge, MA: 13-36.

Farias, I., 2016, ‘Devising hybrid forums: Technical democracy in a dangerous world’, City, 20(4) 549-562.

Marres, N., 2007, ‘The issues deserve more credit: Pragmatist contributions to the study of public involvement in controversy’, Social Studies of Science 37(5): 759-780.

Kofman, 2018, ‘Bruno Latour, the post-truth philosopher, mounts a defense of science’. The New York Times Magazine, Oct. 25, 2018.

Latour, B., 2000, ‘On the Partial Existence of Existing and Non-Existing Objects’, i: Biographies of Scientific Objects, Lorraine Daston (red.), Chicago University Press, Chicago, IL: 247-269.

 

Latour, B., 1994, ‘On Technical Mediation’, Common Knowledge 3(2): 29-64.

Latour, B., 2005, ‘Introduction: How to Resume the Task of Tracing Associations’, i: Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network Theory. Oxford University Press, Oxford: 1–17.

Latour, B., 1988, ‘Strong Microbes and Weak Hygienists’, i: The Pasteurization of France. Harvard University Press, Cambridge, MA: 13–58.

Weber, M., 1978, Economy and Society, del II, kap. 11 ‘Bureaucracy’, University of California Press, Berkeley, CA: 956–1003.

Helin, J., T. Hernes, D. Hjorth and R. Holt, 2014, ‘Process is how process does’, i: The Oxford Handbook in Process Philosophy: Oxford University Press: 1-16.

Du Gay, P., 2000, ‘The Anti-Bureaucrats: Contemporary Managerial Discourses and Charismatic Authority’, i: In Praise of Bureaucracy, Sage Publications Ltd., London: 61–80.

Hernes, T., 2014, ‘Why assumptions in organization theory do not work for explaining organizing in a world of the move’, i: A Process Theory of Organization, Oxford University Press, Oxford: 11-39.

Vikkelsø, S., 2014, ‘Core Task and Organizational Reality’, Journal of Cultural Economy, 8(4): 418–438.

Simon, H., 1991, ‘Bounded Rationality and Organizational Learning’, Organization Science, 2(1): 125-134.

Simon, H., 1991, ‘Organizations and Markets’, Journal of Economic Perspectives, 5(2): 25-44.

Papazu, I. og C. E. Scheele, 2015, ‘(De-)Localizing the Climate. The Production of Uncertain Agencies through Climate Websites’. STS Encounters 6(1): 1-34.

Latour, B., 2011, ‘Waiting for Gaia: Composing the common world through arts and politics’, lecture at the French Institute, London, November 2011: 1-12.

Swyngedouw, E., 2010, ‘Apocalypse Forever? Post-Political Populism and the Spectre of Climate Change’. Theory, Culture and Society 27(2-3): 213-232.

Agamben, G., 2007, ‘In Praise of Profanation’, i: Profanations. Zone Books, New York, NY: 73–93.

Agamben, G., 1998, ‘Introduction’ og ‘The paradox of sovereignty’, i: Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life. Stanford University Press, Palo Alto, CA: 10–23.

Tsinovoi, A., 2017, ‘The Sacred, The Secular, and The Profane: Introducing Agamben’s ‘Profane Philosophy’ to Security Studies and the case of Israel’s Natural Gas Discoveries’, Journal of International Relations and Development: 1–28.

 

Sidst opdateret den 06-02-2019