2018/2019  BA-BFILO1804U  Økonomiens teori og idehistorie

Theory and History of Economics

Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
  • Ole Bjerg - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi (LPF)
  • Filosofi og etik/Philosophy and ethics
  • Økonomi/Economics
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 29-06-2018

• At kunne redegøre for grundbegreberne hos de økonomiske tænkere, der præsenteresi kursets forelæsninger og pensum.
  • At kunne sammenligne definitionen og antagelserne bag grundlæggende begreber såsom værdi, marked og vækst hos forskellige økonomiske tænkere.
  • At kunne udlede de økonomiske, politiske og moralske konsekvenser af forskellige økonomiske grundantagelser
  • At kunne anvende økonomiske grundbegreber i analyse og diskussion af aktuelle samfundsmæssige problematikker.
Økonomiens teori og idehistorie:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 48 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter

Faget er en indføring i klassisk og nutidig økonomisk teori. Ved at læse og diskutere toneangivende tekster får de studerende en grundlæggende forståelse af de spørgsmål og begreber, som den økonomiske videnskab arbejder med. Centralt i kurset står således f.eks. spørgsmålet omkring værdi: Hvad er værdi? Hvordan skabes værdi? Hvordan måles værdi? Hvordan kan vi skelne mellem forskellige former for værdi? Og hvordan bør værdien i samfundet fordeles mellem forskellige aktører?

Faget arbejder med tre forskellige perspektiver på økonomiske grundbegreber og -spørgsmål: historie, pluralisme og aktualitet. For det første skal de studerende erfare disse begreber og spørgsmåls idehistoriske oprindelse og foranderlighed. For det andet skal de studerende lære, hvordan begreber og spørgsmål tænkes forskelligt indenfor forskellige skoler i den økonomiske videnskab. Og for det tredje skal de studerende opdage, hvordan klassiske begreber og spørgsmål dukker op i helt aktuelle økonomiske problemstillinger som f.eks. robotter, platformsøkonomi, cryptocurrency, bæredygtighed og high frequency trading.

Kurset er struktureret som en kronologisk introduktion til nøgletænkere i den økonomiske videnskab.

Forelæsning, diskussion og mindre øvelser
Der gives feedback på øvelser i timerne.
Forelæsning 33 timer
Foreberedelse 125 timer