English   Danish

2018/2019  BA-BFILV1801U  Statistik og sandsynlighedsregning

English Title
Statistics and probability theory

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
Kursusansvarlig
  • Anders Rønn-Nielsen - Institut for Finansiering (FI)
Primære fagområder
  • Statistik og kvantitative metoder/Statistics and quantitative methods
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 20-02-2018

Relevante links

Læringsmål
  • Skal kunne anvende basale sandsynlighedsteoretiske værktøjer til at beskrive en given problemstilling og kunne redegøre for, hvordan disse værktøjer forklarer begrebet tilfældighed
  • Skal med udgangspunkt i givne data kunne specificere en relevant statistisk model og redegøre for modellens antagelser og begrænsninger
  • Skal kunne forklare forskelle og ligheder mellem forskellige datatyper og statistiske modeller
  • - Skal kunne analysere sammenhænge mellem kategoriske, diskrete og kontinuerte variable ved at anvende de relevante statistiske metoder: Analyse af kontingenstabeller, regressionsmodeller og variansanalyse
  • Skal kunne anvende relevant software til at udføre en statistisk analyse af givne data og kunne fortolke de opnåede resultater
  • Skal være i stand til at forholde sig kritisk til resultaterne af en statistisk analyse
  • Skal kunne kommunikere resultaterne af en statistisk analyse til personer uden specifik statistisk viden.
  • Skal kunne redegøre for forskellene mellem kausale teorier og den statistiske forståelse af inferens
Prøve/delprøver
Statistik og sandsynlighedsregning:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Varighed 30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Et antal af de øvelsesopgaver, der regnes ved kursets øvelsestimer, vil være særligt eksamensrelevante opgaver, som repræsenterer et eksamensemne – typisk en statistisk metode.  Ved kursets mundtlige eksamen trækkes et af emnerne, og så kan den studerende vælge at lade en præsentation af den tilhørende opgave og dens løsning indgå i eksamensfremlæggelsen. Løsningen af opgaverne kan diskuteres med underviserne ved øvelsestimerne, men der vil ikke være mulighed for yderligere feedback på disse opgaver – fx i kraft af aflevering af et skriftligt produkt.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kursets formål er at give den studerende indsigt i statistisk metode, samt evnen til kritisk at forholde sig til statistiske undersøgelser. Hensigten er, at den studerende skal blive i stand til at bruge statistiske værktøjer på en måde, hvor den studerende er klar over væsentligheden og grundlaget for de metodiske valg, der tages. Den studerende vil lære at gennemføre statistiske undersøgelser, samt at forholde sig kritisk til statistisk materiale. Kurset vil først og fremmest præsentere basale statistiske metoder, samt oplære den studerende i at bruge disse. Det filosofiske aspekt af kurset vil bestå i en præsentation af forskellene mellem statistisk og ikke-statistisk viden. Ydermere vil det blive diskuteret i hvilket omfang rummet for empirisk viden, eller kausal forståelse, falder sammen med rummet for det som kan analyseres med statistiske modeller.

 

Kurset vil gennem forelæsninger og praktiske øvelser dække emnerne

  • Logik og mængdelære
  • Sandsynlighedsregning: Sandsynlighedsfortolkning, stokastiske variable, sandsynlighedsfordelinger og fordelingsmæssige egenskaber, betinget sandsynlighed
  • Deskriptiv statistik: Både numerisk og grafisk
  • Statistisk inferens: Estimation, konfidensinterval og hypotesetest
  • Regression: Simpel og multipel regression
  • Variansanalyse: Sammenligning af flere end to grupper
  • Analyse af kontingenstabeller
  • Logistisk regression.
  • Forskellene og relationerne mellem kausalitet og statistisk inferens.
  • Forholdet mellem kriterierne for anvendelsen af empirisk viden og kriterierne for anvendeligheden af statistiske modeller.

 

Beskrivelse af undervisningsformer
Kursets undervisning består af forelæsninger og øvelsesworkshops. Ved øvelsestimerne arbejdes med relevante og i høj grad anvendte opgaver med hjælp fra kursets undervisere.
Feedback i undervisningen
Feedback på opgaveregning gives i forbindelse med kursets øvelsestimer. Desuden indeholder forelæsningerne mindre quizzer og opgaver. Studerende kan få yderligere feedback ved at benytte den ugentlige kontortid.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 36 timer
Øvelser 20 timer
Forberedelse 150.5 timer
Eksamen 0.5 timer
Foreløbig litteratur

Ian Hacking: An introduction to Probability and Inductive Logic, Cambridge University Press 2001.

Alan Agresti & Barbara Finlay: Statistical Methods for the Social Sciences, 4th ed., Pearson 2014.

 

Hertil kommer supplerende artikler

Sidst opdateret den 20-02-2018