2018/2019 BA-BHAAO1701U Erhvervsøkonomiens videnskabsteori
English Title | |
Philosophy of Science and Business Research Methodology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: student hub | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 20-06-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal ved afslutningen af faget
kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Erhvervsøkonomisk forskning stiller – ligesom erhvervsøkonomisk praksis – hele tiden sig selv spørgsmål. En virksomhedsleder kan f.eks. spørge sig selv, hvordan hun bedst planlægger en fusion med en anden virksomhed, og en erhvervsøkonomisk forsker f.eks. spørge om der er nogle faktorer, som generelt kendetegner succesfulde fusioner. Men hvordan svarer man på sådanne spørgsmål på en ansvarlig måde? Og hvordan formulerer man et godt spørgsmål? Hvis man ikke blot vil gætte sig frem ved at give et tilfældigt svar på et måske dårligt formuleret spørgsmål, så er det nødvendigt, at man anvender en bestemt metode, dvs. en bestemt og videnskabsteoretisk informeret fremgangsmåde, som man er i stand til at forsvare og gøre rede for.
Fagets formål er således at udvikle den studerendes forståelse for problemorienteret vidensproduktion som en metodisk grundkompetence for erhvervsøkonomi i praksis. Faget tager således afsæt i erhvervsøkonomiske fagområder og fokuserer på at styrke den enkelte studerendes grundlag for fremadrettet teoretisk og analytisk udvikling inden for det erhvervsøkonomiske fagfelt. Hermed sigtes der til at styrke den studerendes evne til:
Således sigter faget til at sætte den studerende i stand til engageret og reflekteret at føre og gennemføre en metodisk ansvarlig analyse (af en case eller et problem) på et såvel praktisk relevant og videnskabeligt kvalificeret grundlag. Fagets forløb er inddelt i to dele. DEL 1 (på cirka 6 uger) har til formål er at skabe overblik over de metodiske og videnskabsteoretiske forudsætninger, der ligger til grund for erhvervsøkonomisk forskning. DEL 2 (på cirka 4 uger) har til formål er at fremme den studerendes evne til selv at gennemføre metodisk ansvarlige analyser af virksomheder, økonomi og andre erhvervsøkonomiske såvel som samfundsmæssige fænomener, f.eks. inden for rammerne af bachelorprojektet. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår primært på mindre øvelseshold med fokus på vekselvirkninger mellem forelæsninger og øvelsesgange hvor plenumdiskussioner om metodiske problemstillinger inden for erhvervsøkonomi er i fokus. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Der er mulighed for at modtage feedback løbende i undervisningen, men især i øvelsestimerne. Feedbacken tager udgangspunkt i dialog og diskussion. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
|