2018/2019 BA-BINTO1054U Virksomhedens Økonomiske Styring (5): Den beslutnings- og den styringsorienterede økonomistyring
English Title | |
Business Economics (5): The decision-making and the management-oriented financial management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 05-04-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Virksomhedens Økonomiske styring VØS (1, 2, 3 & 4) eller tilsvarende. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med Virksomhedens Økonomiske Styring (5) er, at de
studerende erhverver sig viden om, hvorledes virksomheder benytter
økonomistyring som et styringsværktøj. Gennem den økonomiske
styring allokeres informationer om omkostninger, priser, nytte m.m.
til decentrale beslutningstagere på en måde, så disse ideelt set er
i stand til at træffe optimale beslutninger på virksomhedens
vegne.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er bygget op omkring
forelæsninger, der vil blive gennemført som lærerstyret dialog. Det
forventes, at de studerende deltager særdeles aktivt.
Forelæsningerne vil dække de væsentligste emner i pensum og blive
understøttet af et antal cases, for at illustrere samt
perspektivere teorien.
Som supplement til forelæsningerne lægges der op til løsningen af et antal øvelsesopgaver/cases. Formålet med øvelserne er at diskutere samt anvende pensum - bl.a. gennem konkret modelarbejde. De studerende vil herigennem blive trænet i at analysere konkrete beslutningssituationer og opbygge analysetilgange og samtidig vurdere teoriers forudsætninger og anvendelighed. Øvelserne - beregninger samt analyser - indgår centralt til eksamen. Øvelsestimerne foregår på den måde, at de stillede opgaver/cases gennemgås af de studerende i grupper. Ved gennemgangen af de stillede opgaver/cases er også en eller flere opponentgruppe(r) blevet udpeget. Dennes/disses primære opgave er at kommentere præsentationsgruppens løsninger samt opstille alternative løsningsmuligheder. Resten af holdet fungerer som diskussionspartnere. Øvelseslærerens opgave er at sikre øvelsernes faglige dybde og bredde samt at bringe eventuelle supplerende/nye aspekter i spil. Tilstedeværelsesundervisningens intention om at træne de studerende i at analysere konkrete beslutningssituationer og opbygge analysetilgange samt vurdere teoriers forudsætninger og anvendelighed, (en væsentlig del af læringsmålene) vil ligeledes blive understøttet af fagets brug af blended learning, hvor quizzer, videoer mm. er tilgængelige undervisningsmæssige supplerende tiltag for at maksimere indlæringen. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
De studerende får en omfattende, individuel feedback løbende i undervisningsforløbet af forelæseren såvel under forelæsningerne - der foregår udtalt dialogbaseret - som under øvelsestimerne. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Zimmerman, Jerold: Accounting for Decision Making and Control, 9th. ed. (2017), McGraw Hill, ca. 670 sider.
Zimmerman-bogen skal købes af de studerende. |