2018/2019 BA-BINTO1059U IT-projektledelse
English Title | |
IT Project Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 12-06-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
- Kendskab til organisationers brug af
informationssystemer,
- Kendskab til metoder for indsamling af data, som grundlag for krav til projektet. - Det er en fordel, men ikke et krav, at have kendskab til basale programmeringsteknikker og programudvikling samt basale økonomiske modeller ifm investering. |
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget giver forståelse for og færdigheder i sammensætning af højtudøvende teams, planlægning, igangsætning, koordinering og ledelse af projekter, der retter sig mod udvikling af informationssystemer. Endvidere introduceres de studerende til forskellige perspektiver til ledelse af projekter. Faget orienterer om projekt portefølje styring, herunder de overvejelser organisationer kan have forud for og under projekters afvikling.
Projektledelsesteknikker – inddeles i to hovedgrupper: 1) Introduktion til generelle projekt- og udviklingsmodeller herunder planlægning, igangsætning, afvikling og evaluering af projekter.
2) Specifikt for IT projekter vil der blive introduceret estimeringsteknikker, risikostyring, kvalitetssikring samt stillingtagen til kontrakter.
Projektledelse tager udgangspunkt i en teknisk-rationel forståelse af projektledelse med vægt på målstyring og kvalitetssikring. Desuden introduceres et alternativt projektperspektiv "løst koblede", der udfordrer den klassiske tilgang til projektledelse.
Der lægges vægt på forståelse af samspillet mellem egenskaber ved produktet og værts-organisationen og den procestilgang, som vil understøtte projektet bedst. Dette betyder, at den studerende forventes at have forståelse for identifikation af mulige projekt- og udviklingsmodeller, der er egnet i en given kontekst og for et givent set-up.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår (med undtagelse af sidste
gang) som en blanding af oplæg, arbejde med stoffet, studenter
præsentationer samt feedback.
I oplæggene gennemgås pensum hvor konkrete teknikker, modeller og værktøjer præsenteres. Pensum består af to perspektiver (”det teknisk-rationelle” og ”det løst koblede”) og hensigten er, at undervisningen vil veksle mellem disse for at skelne mellem dem. Pensum forsøges at kobles til relevante cases undervejs. Erfaringer og information som de studerende opnår gennem hele forløbet forventes at indgå i projektet når det afleveres. De studerende må derfor tage hensyn til, at underviserne kan komme med input på forskellige tidspunkter i projektperioden. Projektet har en fælles berøringsflade med datalogi og datalogieksamen, men har andre fagligheder og udprøves separat. Projektet i IT-projektledelse tager udgangspunkt i casen og opgaven fra datalogifaget - dvs. de studerende skal projektlede deres datalogiopgave vha. IT-projektledelsesteknikker og modeller. Men de studerende udprøves i IT-projektledelsespensum (og ikke datalogi) trods den samme case fra datalogi. Den endelige rapport projekt deles op i fire mindre delprojekter 1. Projektbeskrivelse 2. Projektplan 3. Kravspecifikation & Arkitektur 4. Evaluering af projektforløbet |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Der tilbydes feedback til de studerende i form af
følgende aktiviteter:
Forelæsninger (hvor underviser og studerende indgår i en dialog om det teoretiske udgangspunkt på relevante cases). Fremlæggelser (hvor grupper præsenterer deres “output” fra gruppeopgaven i plenum hvorefter de får feedback i plenum). Klyngevejledning (hvor de studerende får feedback på deres opgave). Mundtlig eksamen (hvor de studerende får feedback på karakter) |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den endelige litteraturliste på LEARN inden semesteret starter.
Hughes, B. & Cotterell, M. (2009). Software Project Management, 5. edition. McGraw-Hill Education.
Kreiner, K. & Christensen, S. (1991). Projektledelse i løst koblede systemer, 1. udgave, Djøf Forlag.
Supplerende:
Biering-Sørensen, S. (2004). Praktisk it-projektledelse, 1. udgave, Samfundslitteratur.
Greene, J. & Stellman, A. (2014). Head First PMP, 3rd edition, O'Reilly Media.
|