2018/2019  BA-BKOMO1106U  Almen kommunikation

Communication Theory

Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, BSc
  • Lars Thøger Christensen - Department of Management, Society and Communication (MSC)
  • Kommunikation/Communication
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 29-06-2018

• Den studerende skal være i stand til at demonstrere en indsigt i og forståelse for de grundlæggende teorier, modeller og perspektiver indenfor kommunikationsfeltet.
  • Den studerende skal kunne anvende relevante teorier, modeller og perspektiver til vurdering af konkrete kommunikationsproblemstillinger.
  • Den studerende skal kunne reflektere over forskellige kommunikationsteoriers, modellers og perspektivers styrker og svagheder.
Almen kommunikation:
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe
  • USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj, installérbare programmer o. lign.)
  • Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i papirformat
Læs nærmere her : Hjælpemidler og IT-pakker
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Med følgende forberedelsestid: 20 Minutter
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.
Hjælpemidler: Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber, egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at kommunikere med andre i forberedelsestiden.

Forelæsningsrækken introducerer centrale teorier om og modeller for kommunikation. Undervisningen sigter mod at anskueliggøre feltets mangfoldighed og at skabe et første overblik over den grundlæggende kommunikationsteori.

Holdøvelserne har til formål at få de studerende til at gå i dybden med de vigtigste aspekter af de teoretiske domæner, som præsenteres i forelæsningerne. I øvelserne anskueliggøres samtidig den praktiske relevans og anvendelse af diverse kommunikationsteorier og -modeller.

Ud over en dybere forståelse af udvalgte teorier, modeller, definitioner etc. skal kurset således bibringe de studerende indsigt i og erfaring med praktisk anvendelse af disse udvalgte teorier og modeller til analyseformål.

Undervisningen foregår som henholdsvis storholdsforelæsninger og holdundervisning i grupper
Feedback til de studerende leveres i flere forskellige sammenhænge og formater:
1) I øvelsestimer, hvor de studerende selv laver oplæg, hvor deres forståelse af centrale begreber testes og kommenteres direkte af såvel medstuderende som underviser.
2) I forlæserens træffetid, hvor eventuelle tvivl og misforståelser kan håndteres face-to-face.
3) I forbindelse med eksamen, hvor der gives mundtlig feedback på besvarelser og hvor der gives mulighed for at sammenligne med tre gode besvarelser.

Undervisning 40 timer
Forberedelse 126 timer
Eksamen og eksamensforberedelse 40 timer
I alt 206 timer

Griffin, Em (2014): A first look at communication theory (9th edition). Mc-Graw Hill, New York.

Windahl, Sven, Signitzer, Benno & Olsen, Jean T. (2009): Using communication theory – an introduction to planned communication. Sage Publications, London.

Øvrig litteratur offentliggøres på CBSLearn inden semesterets start.

Sidst opdateret den 29-06-2018