2018/2019 BA-BMECV1801U Beslutningsteoretiske modeller og metoder
| English Title | |
| Decision theory - models and methods | 
| Kursusinformation | |
| Sprog | Dansk | 
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS | 
| Type | Valgfag | 
| Niveau | Bachelor | 
| Varighed | Et quarter | 
| Starttidspunkt | Andet quarter | 
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk | 
| Max. antal deltagere | 80 | 
| Studienævn | MEC Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
matematik, BSc | 
| Kursusansvarlig | |
| 
 | |
| Primære fagområder | |
| 
 | |
| Undervisningsformer | |
| 
 | |
| Sidst opdateret den 06-02-2018 | |
| Relevante links | 
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
| Den studerende skal ved afslutningen af faget
kunne: 
 | ||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
| Kendskab til mikroøkonomi svarende til "intermediate" niveau. | ||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
| 
 | ||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
| Kurset består af følgende fire dele: 
           
 • Multiple Criteria Decision Making (MCDM): her fokuseres der på problemer, hvor en beslutningstager skal udvælge et eller flere alternativer baseret på bestemte kriterier. Eksempel: der bygges et nyt lufthavn, og flere grunde er til rådighed. Kriterierne er: 1) Prisen (kan fx afhænge af hvor langt grunden er fra motorvejen); 2) Et index, der fortæller hvor belastende lufthavnen på den konkrete grund vil være for naturen; 3) Et index, der estimerer hvor mange mennesker vil benytte lufthavnen på den konkrete grund. Denne del giver en introduktion til MCDM og præsenterer flere udvælgelsesmetoder. 
           
 • Forhandlingsteori (Bargaining Theory): analyse af problemer, hvor to eller flere parter forhandler om fordelingen af goder. Eksempel: forhandling af lønniveauet. 
 
 Fagets formål er at gøre den studerende i stand til at:
 | ||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Undervisningen foregår som forelæsninger. | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| Dialog med underviser under forelæsning. | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
| 
 | ||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
| Roth, Sotomayor: Two-Sided Matching: A Study in Game-Theoretic Modeling and Analysis, kapitel 2,4. 
 Mas-Collell, Whinston, Green:
 
 Osborne, Rubinstein: Barganing and markets, kapitel 2. 
 
 
           
 | ||||||||||||||||||||||
 
                             
                             
                             Permalink
            Permalink