2018/2019 BA-BPSYO1203U Organisationsteori
English Title | |
Organization Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 14-12-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Overordnet er fagets mål at give den studerende
kendskab til klassisk organisationsteori samt centrale
organisationsteoretiske begreber og problemstillinger. På baggrund
af dette ønsker faget at styrke den studerendes evne til at
beskrive, analysere og diskutere over, hvordan organisationer
fungerer.
Udprøvning sker i forhold til følgende læringsmål, som den studerende forventes at kunne opfylde:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
De studerende skal to gange i løbet af semestret aflevere et individuelt skriftligt produkt på 3 sider. Produkterne er udformet således, at de studerende gennem produktskrivning træner udvalgte dele af det endelige eksamensprodukt. Der gives skriftlig feedback på produkterne og disse følges desuden op på den skriveworkshop, som er planlagt I forlængelse af faget. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er at introducere de studerende til centrale
begreber inden for organisationsteorien som organisation,
administration, management og ledelse. Faget introducerer
organisation som en formaliseret enhed, hvori der foregår en
løbende, dynamisk aktivitet og hvor aspekter som samarbejde,
struktur, effektivitet, kultur, koordinering, kontrol og ledelse
spiller en central rolle.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en blanding af
storholdsforelæsninger, undervisning på mindre hold samt en
workshop-aktivitet, hvor en 'live-case' præsenteres og
efterfølgende skal udforskes vha. fagets teorier og begreber.
Til faget er tilknyttet et færdighedstræningsforløb, hvor de studerende vil blive undervist i - samt aktivt træne - læse- og skrivefærdigheder. Forløbet er en forlængelse af de læseaktiviteter, som blev introduceret på første semester. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
De studerende skal to gange i løbet af semestret aflevere et individuelt, skriftligt produkt på 3 sider. Produkterne er udformet således, at de studerende trænes i at forstå forskellen på at skrive resumerende, analyserende og diskuterende tekstudsnit samt disse formaters funktion i en teksts helhed. Efter hver aflevering vil de studerende modtage skriftlig feedback fra fagets undervisere. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|