2018/2019 BA-BPSYO1732U Kvalitative metoder
English Title | |
Qualitative Research Methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 13-09-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||
|
||||||
Prøve/delprøver | ||||||
Faget har fælles prøver med | ||||||
BA-BPSYO1531U | ||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||
Fagets formål er at give de studerende indsigt i og en vis erfaring med kvalitative undersøgelsesmetoder, så de selvstændigt kan gennemføre en empirisk undersøgelse og reflektere kritisk over konsekvenserne af deres metodevalg. I undervisningen vil de studerende blive introduceret til kvalitative forskningsdesigns, kvalitative dataindsamlingsmetoder samt kvalitetskriterier for kvalitativ metoder. Der lægges i undervisningen vægt på at give de studerende konkret erfaring med kvalitative metoder gennem oplæg og praktiske øvelser, samt hvordan kvalitative data kan behandles og analyseres. Faget vil fortrinsvis introducere de grundlæggende kvalitative dataindsamlingsmetoder: Det individuelle forskningsinterview, fokusgruppe interviewet, observation samt dokumentanalyse. |
||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||
Oplæg og øvelser/workshops af forskellig art | ||||||
Feedback i undervisningen | ||||||
Feedback foregår på klyngevejledningerne, der er
koordineret med faget i Arbejds- og Ledelsespsykologi.
|
||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||
|
||||||
Foreløbig litteratur | ||||||
1. Undervisningsgang: Gruppedannelse
2. Undervisningsgang: Introduktion til kvalitative metoder
3. Undervisningsgang: Den kvalitative Forskningsproces
4. Undervisningsgang: Casevalg
5. Undervisningsgang:Interviewdesign og udførelse af interviews
6. Undervisningsgang: Fokusgruppeinterview
7. Undervisningsgang: Etnografi/Deltagerobservation
8. Undervisningsgang: Dokumentanalyse
9. Undervisningsgang: Metoderne på tværs og kvalitetskriterier
10. Undervisningsgang: Aanalyse af kvalitative data
11. Undervisningsgang: Hvordan skrives analysen og afrunding af faget
|