2018/2019 DIP-DFINO1027U Fixed Income
English Title | |
Fixed Income |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (FIN)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: hdf@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 25-06-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende opnår et anvendelsesorienteret
overblik samt en dyb
forståelse for de faglige problemstillinger, som behandles i faget, herunder at kunne reflektere over fagets teorier og metoder i relation til problemløsningen. Den studerende opnår færdigheder i form af at blive i stand til at kunne vurdere og træffe beslutning om, hvilke teorier og metoder fra fagets centrale emneområder, der skal udvælges med henblik på problemløsning af ofte ret forskelligartede og komplicerede investerings- og finansieringsmæssige problemer. Den studerende vil således opnå konkrete færdigheder mht. beregning af afkast og risikonøgletal for såvel obligationer som obligationsporteføljer, herunder blive i stand til at foretage beregninger af relevante porteføljestrategier og afdækningsmuligheder. Den studerende opnår gennem fagets øvelsesundervisning en så detaljeret viden om fagets teorier og metoder, at den studerende selvstændigt bliver i stand til at anvende disse teorier og metoder på konkrete problemstillinger, ligesom den studerende får et sådan overblik over fagets centrale emneområder, at han/hun bliver kvalificeret til at søge ny komplementær viden til brug for en underbyggelse af den viden, som den studerende har opnået i faget. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der stilles i løbet af semesteret 5 online quizzer, der hver består af en række multiple choice spørgsmål. Disse online quizzer udgør tilsammen den obligatoriske aktivitet i faget, der skal bestås før man kan indskrives til eksamen. Beståelse forudsætter, at mindst 75% af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. Spørgsmålene besvares individuelt. Såfremt disse quizzer ikke bestås samlet, gives den studerende mulighed for at deltage i en afsluttende multiple choice quiz, der skal bestås, for at man kan indskrives til eksamen. Beståelse forudsætter, at mindst 75% af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Alle modeller og teorier, indenfor obligationsteori, bygger på antagelser og forudsætninger. Relevansen af at kende modellernes teoretiske grundlag er høj, idet de studerende opnår et kendskab således at de kan vurdere hensigtsmæssigheden af at anvende resultater fra disse modeller i praksis. Det er en klar målsætning at de studerende opnår en betydelig grad af forståelse for modellerne (og deres forudsætninger) således at de kan beregne afkast og forskellige risikomål. Ved hjælp af den detaljerede forståelse opnår de studerende, at de bliver i stand til at vurdere afkast- og risikomål som, i praksis, oftest bliver leveret af færdige systemer. Sans for detaljen spiller en afgørende rolle i den praktiske investeringsanalyse, fordi selv minimale regnefejl kan have meget betydelige økonomiske konsekvenser, hvis der er tale om store porteføljer. Dette vil blive analyseret ved konkrete opgaver og cases. Modellerne og metoderne fra ”Fixed Income” skal bl.a. danne grundlag for ’Derivatives’, hvor nogle af begreberne kan anvendes til prisfastsættelse af mere komplicerede produkter som f.eks. renteswaps.
Faget indeholder en række klassiske finansielle emner og rummer indlæring i de basale finansielle kalkulationer, rentebegreber og rentestruktur, som skal bibringe de studerende relevante generelle og specifikke kompetencer.
Fagets udgangspunkt er den beregningsmæssige logiske sammenhæng mellem en finansiel fordrings cash flow, løbetid og effektive rente for de forskellige obligationstyper. Videre belyses sammenhængen mellem den effektive rente, nulkuponrenter og forwardrenter, i diskret såvel som kontinuert form. Rentestrukturen identificeres. Obligationerne prissættes ved hjælp af effektive renter, nulkuponrenter og binomialmodellen. En række risikomål for obligationer, bl.a. varighed og konveksitet opstilles. Endelig dannes porteføljer af obligationer, hvori porteføljestyring og porteføljestrategier indgår. Udover statsobligationer vil der også være fokus danske realkreditobligationer og erhvervsobligationer. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Fremmødeundervisning med online elementer.
På 1. semester er der 8 timer ugentligt i 15 uger samt et antal øvelsestimer. Undervisningen i faget Fixed Income dækker cirka 1/3 af semesteret, og den gennemføres ved forelæsninger. I disse skabes et overblik over fagets teori kombineret med praktiske problemstillinger. Hertil kommer et antal øvelser inden for faget. Der stilles løbende i semesteret et antal online quizzes, der samlet udgør en obligatorisk aktivitet. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Udover den løbende dialog i undervisningen vil
der være følgende muligheder for at få feedback:
Efter hver gennemgang af et nyt emne stilles der mindre opgaver som de studerende skal løse og på skift præsentere løsninger af. De studerende vil i løbet af semesteret få stillet flere obligatoriske opgaver der skal bestås. Den enkelte studerende vil umiddelbart efter opgaven få feedback på resultatet. De studerende har til enhver tid mulighed for at kontakte underviser og eksempelvis få svar på forståelsesmæssige spørgsmål, få uddybet eksamensresultater eller blot drøfte faglige problemstillinger. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|