English   Danish

2018/2019  DIP-DINBV1000U  Emerging Markets

English Title
Emerging Markets

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (IB)
Kursusansvarlig
  • Niels Mygind - Department of International Economics, Governance and Business (EGB)
Administrativ kontakt: hdib@cbs.dk
Primære fagområder
  • Globalisering og international virksomhed/Globalization and international business
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 27-06-2018

Relevante links

Læringsmål
  • have viden om strategier, investeringer og salg vedrørende forretningsaktiviteter i de nye vækstmarkeder
  • kunne identificere ligheder og forskelle mellem specifikke nye vækst markeder
  • forstå hvordan disse økonomier bidrager til og indgår i globaliseringen
  • forstå og forklare institutioners rolle for vækst og erhvervsudvikling
  • kunne foretage analyser af tendenser og vekselvirkninger mellem politik, institutioner og økonomi i de nye vækstmarkeder
  • kunne præsentere, kritisk bedømme og anvende teorier og begreber gennemgået på kurset
  • kunne identificere relevante indikatorer for politiske risiko, institutionel kvalitet og økonomisk udvikling og finde aktuel og opdateret information via internettet og biblioteksressourcer
  • kunne lægge analyser af nye markeder til grund for udviklingen af strategier for virksomheder med erhvervsaktiviteter, eller planer om sådanne aktiviteter, i de nye markeder
Prøve/delprøver
Emerging Markets:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 2-4
Omfang af skriftligt produkt Se nedenfor
Max 8 sider pr. studerende.
Opgavetype Synopsis
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Gruppen starter med en kort introduktion af deres mini-projekt. Herefter følger diskussion, spørgsmål og svar, hvor hvert enkelt medlems viden vil blive testet. Den individuelle karakter vil både være baseret på viden om temaet for mini-projektet og mere generel viden i forhold til indholdet i hele kurset.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Dette kursus giver deltagerne viden om de centrale økonomiske, politiske og sociale dynamikker i de nye vækst- markeder (emerging markets). Vægten ligger på de store økonomier – BRIK-landene, Brasilien, Rusland, Indien og Kina.
Kurset tager udgangspunkt i et tværdisciplinært perspektiv på økonomiske, politiske og kulturelle institutioner, deres udvikling og deres indflydelse på økonomisk udvikling.
Kurset giver et overblik over nylige politiske, institutionelle og økonomiske forandringer i udvalgte nye vækstmarkeder. Fokus ligger på vekselvirkningen mellem politik, institutioner og økonomi, med vægt på relationen mellem erhvervsliv og dets samfundsmæssige  omgivelser.
 

Foreløbig plan for kurset:

  1. Nye markeder og globaliseringen - institutioners rolle belyst i en dynamisk samfundsmodel
  2. Vækst model - Hvad ligger bag den høje vækst i de nye vækstøkonomier?
  3. Rusland – transition og råvarebaseret vækst – magtspillet mellem oligarker og præsident
  4. Kina – dynamiske processer bag vækstudviklingen – kan det fortsætte
  5. Indien – demokrati og økonomisk udvikling – risici og muligheder
  6. Brasilien – makrostabilisering, udvikling og ulighed
  7. Globalisering, FDI og integration. De nye vækstøkonomiers rolle i Verdensøkonomien
Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset har fremmødeundervisning med online elementer, dvs. det baseres på en kombination af forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, arbejde med mini-projekter samt deltager-præsentationer. Kursuslitteraturen er udfordrende og projektgrupperne kan også fungere som læsegrupper.
Feedback i undervisningen
Underviser og medstuderende vil give feedback på hold-præsentation i undervisningen.
Studenterarbejdstimer
Undervisning 21 timer
Forberedelse 76 timer
Eksamensforberedelse og synopsis 40 timer
Yderligere oplysninger

Undervisningen ligger på onsdage kl. 17.10 - 19.45 i uge 35 - 41.

Afl. af skriftlig opgave d. 22.10.2018 - mundtlig eksamen d. 29.10.2018

Foreløbig litteratur

BCG/Knowledge Wharton (2011): Rethinking Operations for a Two-speed World, special report, pp. 1-19
http:/​/​knowledge.wharton.upenn.edu/​papers/​download/​020111_RethinkingOperationsforaTwo-speedWorld.pdf
Branstetter L. and N. Lardy (2006): China’s embrace of globalization, NBER working paper series no. 12373 pp 3-56.
EBRD: Transition report (latest), London. www.ebrd.com
Economist: Selected articles and special reports on BRICs and the World Economy, through CBS library

Economist Intelligence Unit: latest country reports on BRICs, through CBS library
IMF (2005): World Economic Outlook, September, ch. 3 Building Institutions pp.125-153 http:/​/​www.imf.org/​external/​pubs/​ft/​weo/​2005/​02/​pdf/​chapter3.pdf
IMF (2014) 25 years of transition, pp 1-7, www.imf.org

IMF: latest country reports for the BRICs.
Mygind N. (2016): A Simple Growth Model, 20 pages, working paper, Learn

Mygind N. (2011): Transition from plan to market – a PIE analysis, CBS, (25 pages), January 2011. http:/​/​openarchive.cbs.dk/​handle/​10398/​8486
Mygind N. (2008): Virtuous circles in Chinese growth - can it go on? 24 pages
Mygind, N. (2007): The PIE Model: Politics, Institutions, Economy, A Simple Model for Analysis of the Business Environment, CEES/CBS (26 pages), http:/​/​openarchive.cbs.dk/​cbsweb/​handle/​10398/​7062
OECD (2013): Russia – modernizing the economy, April pp 3-42

http:/​/​www.oecd.org/​russia/​Russia-Modernising-the-Economy-EN.pdf

OECD recent Economic Surveys for Brazil, Russia, India, China – through CBS Library with access to OECD I-library
2007, BRICs and Beyond, www.goldmansachs.com/​our-thinking/​archive/​archive-pdfs/​brics-book/​brics-full-book.pdf
UNCTAD (latest): World Investment Report, www.unctad.org
UNCTAD (latest):: Trade and Development Report, www.unctad.org

UNDP (latest): Human Development Report. http://hdr.undp.org
World Bank (2011), Multipolarity: The New Global Economy, Overview pp. 1-10, Global Development Horizons 2011 http:/​/​siteresources.worldbank.org/​INTGDH/​Resources/​GDH_CompleteReport2011.pdf
World Bank (2013): China 2030, Building a Modern, Harmonious and Creative Society, Part 1, pp. 1-65 http:/​/​www.worldbank.org/​content/​dam/​Worldbank/​document/​China-2030-complete.pdf
World Bank (2016) Retaking the path to inclusion, growth and sustainability, pp. 21-48, www.worldbank.org

Sidst opdateret den 27-06-2018