2018/2019 DIP-DORGV1011U Mødeledelse – i et videnskabeligt perspektiv
English Title | |
Conduct of meetings - in a scientific perspective |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administration: hdo@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 16-04-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Viden:
• Den studerende skal have en forståelse for videnskabelig mødeteori samt grundlæggende konversationsanalyse på introduktionsniveau. • Den studerende skal have en forståelse for samspillet mellem mødeteori og andre organisatoriske fænomener som fx ledelse, magt og kultur. Færdigheder: På baggrund af et mødeforløb i egen organisation skal den studerende være i stand til at: • Analysere de centrale og kritiske elementer i mødeforløbet • Redegøre for hvordan mødeforløbet kan udvikles både af ledelsen og af den studerende selv (hvis disse ikke er den samme) • Forklare hvordan dette er værdiskabende for organisationens udvikling • Forholde sig kritisk til teori og modeller Kompetencer: • Den studerende skal kunne udvælge og begrunde teori til analyse af mødeform • Den studerende skal kunne udvikle en ny form for mødeledelse |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Alle bruger meget tid på at holde og deltage i møder i organisationen.
Man går fra det gode møde med energi og retning, mens det dårlige møde er spild af tid i en travl arbejdsdag.
Faget vil beskæftige sig med følgende områder:
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget afholdes over fire undervisningsgange, hvor
der arbejdes med pensum, forelæsninger, diskussioner samt cases fra
de studerendes egen praksis.
Det forventes, at den studerende undervejs systematisk får opsamlet erfaring omkring møder i egen organisatorisk praksis med henblik på at analysere og udvikle forslag til ny form for mødeledelse og dermed organisationsudvikling. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
LEARN-refleksioner, quizzes, multiple choice tests | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Se en videopræsentation af valgfaget her
Undervisningstidspunkter/ Vejledende:
HD(O) administrationen
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Grundbog:
Udvalgte kapitler i:
|