Fagets mål.
Ideen med faget er, at give de studerende en introduktion til
fagområderne strategi og strategisk analyse, udvikling,
implementering og ledelse ved at se på klassiske og nyere
strategibegreber, modeller og perspektiver. De studerende får
indsigt i nogle af de overvejelser, problemstillinger og krydspres,
som topledelsen er konfronteret med, når den arbejder med
organisationers overordnede og langsigtede udvikling.
- Beskrive og forklare fagets begreber, modeller, processer og
perspektiver
- Anvende fagets begreber, modeller, processer og perspektiver
til at identificere strategiske problemer og fremkomme med
løsninger herpå
- Diskuterer muligheder og begrænsninger ved fagets
begreber,modeller og processer bl.a. ud fra fagets
perspektiver
|
Strategisk
Ledelse:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Varighed |
20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter, Ordinær prøve: slut december / start
januar
Syge- omprøve: uge 8
De præcise datoer offentliggøres på MY.CBS.DK |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende trækker et spørgsmål og skal her først redegøre
for en konkret strategimodel/strategiproces eller nogle specifikke
strategibegreber. Modellen, processen eller begreberne skal
herefter anvendes i praksis på en konkret case med henblik på at
identificere et strategisk problem (en situation), lave en specifik
analyse og/eller fremkomme med konkrete løsningsforslag. Sidst i
den mundtlige eksamen skal den studerende diskutere muligheder og
begrænsninger ved det strategibegreb eller den strategimodel som
spørgsmålet er centreret omkring.
|
|
Fagets indhold
Ideen med et strategifag på HD studiet i Regnskabsvæsen er, at
skabe et kvalitativt systematisk analytisk grundlag for evaluering
af virksomheders og branchers indtjeningspotentiale og
forretningsricisi. Udgangspunktet er, at en væsentlig del af en
virksomhedens økonomiske værdiskabelse og forretningsrisici hænger
sammen med virksomhedens positionering i markedet, dens udvikling
af ressourcer og kompetencer samt dens koncern-, konkurrence- og
vækststrategier. I tilknytning hertil er det også centralt at kunne
vurdere ledelsers evner til at eksekvere virksomheders strategier
og dens evne til at samarbejde med nøgleinteressenter.
En kvalitativ strategisk analyse af virksomhedens
indtjeningspotentiale og forretningsrisici antages endvidere, at
ligge forud for udarbejdelse af virksomheders budgetter og
estimering af virksomheders fremtidige cash flow strømme.
Tilsvarende antages disse strategiske analyser i samspil med bl.a.
virksomheders eksterne regnskabsrapporter også at kunne fungere som
grundlag for evaluering af virksomheders kreditværdighed,
aktiekursudvikling samt af deres fortsatte drift og
forretningsprocesser. Strategifaget antages herved at have en
relevans for både dem der udarbejder regnskaber og budgetter, for
kreditgivere og aktieanalyttikere samt for revisorer.
Faget lægger ud med at se på en række grundbegreber såsom
virksomheders mission, vision og strategi samt sondringen imellem
strategi på Corporate Level og Strategic Business Unit Level. I
tilknytning hertil præsenteres en række overordnede perspektiver
(linser) på strategi og organisation.
Dernæst præsenteres en række teknikker til strategisk analyse af
virksomhedens omgivelser, interne forhold samt dens kulturelle og
politiske kontekst. Omkring omgivelserne kommer vi bl.a. ind på
brugen af PESTEL analysen, scenarier, Five Forces modellen,
Strategic Group, Produktlivscyklusmodellen og Strategic Canvas. For
så vidt angår bedømmelse af virksomhedens interne forhold ser vi
bl.a. på dens ressourcer og kompetencer og værdien heraf samt på
virksomhedens værdikæde mv. Desuden til bedømmelse af virksomhedens
politiske og kulturelle kontekst vil vi se på Corporate Governance,
interessentanalyse modellen, forretningsektik og på The Cultural
Web modellen.
Herefter ser vi på udvikling af konkurrence-, koncern- og
vækststrategier samt på strategier for internationalisering og for
innovation. Omkring konkurrencestrategier vil vi bl.a. se på
omkostningslederstrategier, differentieringsstrategier,
fokusstrategier og hybride strategier og vi vil også se på
konkurrencebegrebet Lock-in samt på betydningen af
hyperkonkurrence. Endvidere ser vi på forskellige måder hvorpå
koncernledelser kan bibringe aktionærerne og datterselskaber værdi
gennem bl.a. proteføljestyring, synergiskabelse og
kompetenceoverføring. Endelig diskuterer vi også forskellige typer
af porteføljestyringsmodeller. Herefter vil vi se på muligheder for
at udvikle internationale strategier samt på udviklingen af
strategier for innovation og entrepreneurship. For så vidt angår
vækststrategier vil vi se på forskellige vækstformer såsom organisk
vækst, strategiske alliancer og opkøb & fusion. Endelig vil vi
omkring strategiudvikling også se på, hvordan vi kan evaluere
udviklede strategier udfra begreberne Suitability, Acceptability og
Feasibility.
Den sidste del af kurset vil fokuse på, hvordan strategier kan
implemeteres gennem bl.a. valg af organisationsdesign,
funktionsdesign og via ledelse af forandringer. Først ser vi på
hvordan strategier udvikler sig i forskellige typer af
organisationer og kontekster. Dernæst ser vi på hvordan forskellige
organisationsstrukturer og ledelsesprocesser kan understøtte og
faciliteter forskellige typer af strategier. Dernæst vil vi
diskutere, hvordan en ledelse kan diagnostisere en virksomheds
forandringsbehov og parathed samt hvorledes den kan tilrettelægge
en sådan forandringsproces bl.a. via valg af ledelsesstil og
ledelsesrole mv. Afsluttende vil vi se på, hvordan strategier og
herunder se på hvilken rolle forskellige agenter kan have i
strategiarbejdet.
|
Faget består af 10 undervisningsgange af 3 x 45
minutters varighed på små hold. Hver lektion er centreret om et til
to kapitler i strategilærebogen og en tilhørende cases. Der vil
blive vekslet imellem overbliksforelæsning, klassedialog,
gruppearbejde, studenterpræsentationer, øvelser, arbejde med cases
og plenumdiskussioner. Faget forudsætter forberedelse og aktiv
deltagelse fra de studerendes side.
Undervejs i forløbet gives der udover undervisningen på de små hold
3 storholdsforelæsninger af hver 2 x 45 minutters varighed m.h.p.
at tilvejebringe et overblik over faget. I storholdsforelæsninger
indgår quizzer.
Hele undervisningsforløbet er understøttet af 23 timers video klip
hvor alle modeller og begreber gennemgås og der er derudover
yderligere quizzer til rådighed |