2018/2019 KAN-CCMAO1086U HD-suppleringsfag
| English Title | |
| Supplementary Course in Research Methodology and current audit issues |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 20 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | To semestre |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 29-06-2018 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
| Obligatorisk for cand.merc.aud.-studerende optaget på baggrund af en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse med speciale i regnskab og økonomistyring HD(R) eller i finansiering HD(F) jf. uddannelsesbekendtgørelsen. | ||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||
|
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes: 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
2 obligatoriske hjemmeopgaver på max. 10 normalsider i grupper (2-5 studerende). |
||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
HD-suppleringsfaget fokuserer på et hovedområde af væsentlig betydning for det videre cand.merc.aud.-studie: videnskabsteori/metodelære.
Faget vil køre som en kombination af online undervisning og et mindre antal forelæsininger/øvelses sessioner.
I videnskabsteori/metodelære fokuseres der på at give de
studerende en bred forståelse af videnskabelige paradigmer, og
undersøgelsesmetoder med henblik på at sætte dem i stand til at
lave selvstændige undersøgelser i forbindelse med studiets
projekter og kandidatafhandlingen. Den teori der bruges vil være
aktuel og relevant for cand.merc.aud.-studiet.
|
||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Faget er et blended learning fag. Det vil sige at en del af faget kør vie online redskaber og en del af det kør vie dialogbaserede forelæsninger og obligatoriske hjemmeopgaver. | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| Feedback på en besvarelse til en frivillig
opgave. Derudover diskuteres case-problemstillinger i
holdundervisningen og der er her undeviserfeedback på diskussionen.
Cengage Now (vores online database) vil give løbende feedback på opgaver der gøres i systemet. |
||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
|
Prøven kan erstattes af tilsvarende prøve(r) ved en anden institution, hvor kandidatuddannelsen i revision finder sted. I tilfælde af manglende ECTS-points tilopfyldelse af kravet om 20 ECTS, kan studienævnet i særlige tilfælde give dispensation til en mundtlig prøve med udgangspunkt i en synopsis på min. 5 sider. |
||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|
Trochim, Donnelly, Arora (2016) Research Methods: The Essential Knowledge Base, 2nd Edition Ahrens & Chapman (2006). Doing qualitative field research in management accounting: Positioning data to contribute to theory. Gordon, T.P. & Porter, J.C. 2009, "Reading and Understanding Academic Research in Accounting: A Guide For Students", Global Perspectives on Accounting Education, vol. 6, no. 1, pp. 25-45. Ryan et al. (2002). Research Methods and Methodology in Finance and Accounting, 2nd Edition Thurén, T. (2005). Videnskabsteori for begynder Parker, L.D. 2003, "Qualitative research in accounting and management: the emerging agenda", Journal of Accounting and Finance, vol. 2, pp. 15-30. Harvard reference system (lægges ud på LEARN) |
||||||||||||||||||||||