2018/2019 KAN-CPSYO1801U Organisatorisk kreativitet og entreprenørskab
English Title | |
Organizational creativity and entrepreneurship |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 26-06-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Fagets formål er at udvikle de studerendes forståelse
for, hvad der karakteriserer psykologiske tilgange til kreativitet
i organisationer,både større innovative organisationer og
entreprenørskabsvirksomheder. Den ’psykologiske tilgang’
indbefatter, at der primært sigtes imod teoretiske
kreativitetsmodeller, der omhandler (ledelse af) processen,
individet, gruppen eller afdelingen, og kun i mindre grad
indbefatter strategiske overvejelser på organisatorisk niveau. De
studerende skal opnå kompetencer i at analysere konkrete
problemstillinger vedrørende kreativitet i organisationer, anvende
teoretiske værktøjer til at belyse disse, samt opstille løsninger
til fremme af kreativiteten og evaluere resultatet.
Ved prøven skal de studerende gennemføre en konkret empirisk analyse af en selvvalgt teoretisk problemstilling inden for fagets rammer. Relevant teori fra pensum skal inddrages, og projektet skal yderligere indeholde 200 siders motiveret og selvvalgt litteratur med relevans for problemstillingen Den studerende skal kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget omhandler psykologisk baserede forklaringsmodeller for (ledelse af) kreativitet i organisationer, både større innovative organisationer og entreprenørskabsvirksomheder. Herunder især områderne (1) den kreative person, (2) det kreative miljø/klima, (3) den kreative proces, (4) det kreative produkt og markedsforståelser. Disse tematikker suppleres af nyere diskussioner inden for kreativitets- og entreprenørskabsforskningen. Fagets formål er at udvikle de studerendes forståelse for, hvad der karakteriserer psykologiske tilgange til kreativitet i organisationer. Den ’psykologiske tilgang’ indbefatter, at der primært sigtes imod teoretiske kreativitetsmodeller, der omhandler (ledelse af) processen, individet, gruppen eller afdelingen, og kun i mindre grad indbefatter strategiske overvejelser på organisatorisk niveau. De studerende skal opnå kompetencer i at analysere konkrete problemstillinger vedrørende kreativitet i organisationer, anvende teoretiske værktøjer til at belyse disse, samt opstille løsninger til fremme af kreativiteten og evaluere resultatet. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen tager form af ’blended learning’,
hvilket vil sige en kombination af online undervisning og
undervisning med fysisk tilstedeværelse på CBS. Pædagogikken vil
være en kombination af teoretiske præsentationer af underviseren
eller studerende, case-baserede diskussioner i grupper,
eksperimenter og øvelser samt workshops der strækker sig over flere
dage. I hovedparten af modulerne vil dagens tema blive søgt
behandlet både gennem teoretiske refleksioner og praktiske
elementer i håndteringen af kreativitet og innovation i grupper og
organisationer. Pædagogikken følger progressionen i faget ved at
starte med en overvægt af teoretisk forståelse leveret via online
forelæsninger, kombineret med klasserumsundervisning. Derefter
gennemføres en intensiv uges workshop i et Studio miljø for at
træne praksisfærdigheder og reflektere over disse. Hvorefter mere
dialogisk klasserums undervisning følger som skal fremme refleksion
og bringe nye komplekse tematikker i spil, samtidig med at de
studerende arbejder på egne selvvalgte miniprojekter.
Vejledning af projektarbejdet sker gennem en godkendelse af problemformulering ved underviser samt gruppe-vejledningstimer. Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 413 arbejdstimer på følgende vis: |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback sker i form af (1) gruppevejledning af 1
times varighed per gruppe ifm. miniprojektudarbejdelse, (2)
dialogisk workshop baseret undervisning, (3) feedback på
problemformuering (på en problemformulerings-pitchdag), (4) office
hours, (5) feedback efter mundtlig eksamen.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Se fuldt pensum, inkl. artikler, i lektionsplanen på CBS Learn.
|