2018/2019  KAN-CPSYO1803U  Integreret projekt i proceskonsultation

Integrated Project in Process Consultation

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
  • Marianne Stang Våland - Institut for Organisation (IOA)
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 14-12-2018

Ved eksamen skal den studerende demonstrere evne til at:
  • Identificere en organisatorisk forandringsproblemstilling i forbindelse med selvvalgt case.
  • Foretage en teoretisk baseret analyse af forandringsproblemstillingen knyttet til forandringsfænomener og interventionsformer i fokus i de to andre fag, Forandringsledelse og Organisationsudvikling i praksis.
  • Udvælge og anvende teorier og interventionsmetoder til løsning af forandringsproblemet, som trækker på pensum fra de to andre fag.
  • Reflektere over og redegøre for arbejdet med proceskonsulentrollen
  • Opstille en konkret, realistisk interventionsplan i relation til forandringsproblemet. Planen skal specificeres ift. forberedelse, gennemførelse og opfølgning af interventionen.
  • Vurdere interventionsplanens forudsætninger, styrker og svagheder
Integreret projekt i proceskonsultation:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 2-4
Opgavetype Projektrapport
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af gruppeprojektet og projektrapporten til den ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund af den allerede indleverede synopsis. Dette gælder også hvis den studerende går på barsel mellem aflevering af det skriftlige produkt og den mundtlige prøve.

Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af projektet på grund af sygdom, kan den studerende deltage i den mundtlige sygeprøve, hvis vedkommende, indenfor en nærmere fastsat frist, gennemfører et projektarbejde og afleverer en individuelt udarbejdet projektrapport.

Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af projekt og projektrapport til den ordinære eksamen, men ikke består ved den mundtlige prøve, afvikles den mundtlige omprøve på basis af et, indenfor en nærmere fastsat frist, bearbejdet projekt og/eller en bearbejdet projektrapport.

Den mundtlige prøve foregår i grupper. Varigheden er 20 minutter pr. studerende dog max 60 minutter i alt. Herefter bedømmes hver studerende ud fra en samlet bedømmelse af den skriftlige projektrapport og den studerendes mundtlige præstation ud fra 7-trinsskala (helhedsbedømmelse).

Det Integrerede projekt i Proceskonsultation fokuserer på evnen til at designe og planlægge interventioner i organisatoriske forandringssituationer, og til at gennemføre interventionsarbejde – med en proceskonsultativ tilgang og i relation til en organisation/klient. Fagets mål er at udvikle den studerendes evne til at arbejde praktisk med og i en konsultativ rolle, samt at reflektere over forskellige interventionsmetoders relevans og effekter i konkrete organisatoriske forandringsprocesser.

Faget er centreret omkring en konkret, selvvalgt case (en organisation/case de studerende selv finder og træffer aftale med) og trækker på det faglige indhold i fagene Organisationsudvikling i Praksis og Forandringsledelse (også 2. semester). Pensum, tilgange og redskaber fra de to andre fag skal således bruges, både i det konkrete arbejde med den selvvalgte case og i forbindelse med udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport (jfr. betegnelsen ’integreret’).

Undervisningen forløber som en kombination af en central workshop (uge 8), samt en række gruppevejledningssessioner (klyngevejledning). I begge aktiviteter er der plads til at de studerende selv kan arbejde i forskellige roller og med forskellige opgaver – i relation til proceskonsultativt arbejde. Den centrale workshop er en Action Learning workshop, som bygger på idéen om en læringsproces hvor deltagerne undersøger egne handlinger og erfaringer mhp. udvikling og forbedrede præstationer – i samarbejde med andre og i mindre grupper.

I udviklingen af projektet arbejder de studerende i grupper (2-4 personer) med en konkret forandringsopgave i en organisation, som de selv finder. Arbejdet med caseorganisationen udvikles i den enkelte gruppe og via tre klyngevejledningssessioner.

Faget udgør 206 arbejdstimer, hvor langt hovedparten er gruppens arbejde med udviklingen af projektet.
Som del af workshop samt i klyngevejledningen. Undervisning i faget Organisationsudvikling i praksis er desuden i høj grad øvelsesbaseret, hvor drøftelser af arbejdet med det Integrerede Projekt vil indgå.
Klyngevejledning (vil muligvis udvides til 16 timer) 12 timer
Action Learning workshop (hvor holdet opdeles i to) 6 timer

Forløbet trækker på litteratur fra fagene Organisationsudvikling i praksis og Forandringsledelse.

Sidst opdateret den 14-12-2018