English   Danish

2018/2019  KAN-CPSYV3000U  Akademisk Internship semester

English Title
Academic Internship semester

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 30 ECTS
Type Valgfag
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
Kursusansvarlig
  • Elisabeth Naima Mikkelsen - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Kommunikation/Communication
  • Organisation/Organization
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 26-06-2018

Relevante links

Læringsmål
  • Identificere en organisatorisk problemstilling i internship-organisationen, med udgangspunkt i en opgave den studerende løste eller forsøgte at løse under sit internship, og som har relevans for CM(psyk) kompetenceprofilen.
  • Udvikle en balanceret, kritisk, refleksiv forståelse af internship-organisationen og af egen rolle i denne.2. Foretage en teoretisk baseret analyse af problemstillingen ved at integrere selvvalgte teorier fra pensum på Academic Internship og mindst 300 siders litteratur fra HA/CM(psyk)'s fagområde med relevans for problemstillingen.
  • Kritisk reflektere over de udvalgte teoriers forklaringskraft i relation til problemstillingen.
  • Indsamle empiri til belysning af problemformuleringen ud fra relevante metoder.
  • Komme med relevante og ift. analysen adækvate organisatoriske anbefalinger der adresserer problemstillingen.
  • Reflektere over egen rolle og læring i praktikforløbet og demonstrere en kritisk forståelse af samspillet mellem den i rapporten beskrevne opgave, internship-organisationen og praktikantrollen.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Den studerende skal have gennemført 1. og 2. semester på CMP
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes: 3
Obligatoriske hjemmeopgaver
Der skal udarbejdes tre godkendelsesopgaver, som skal afleveres på et nærmere fastsat tidspunkt før klyngevejledningerne.
1. opgave: Problemstilling, problemformulering og teorivalg, max. 3. sider.
2. opgave: Metodevalg og undersøgelsesdesign, max. 3. sider
3. opgave: Refleksion, max 3. sider
Alle tre opgaver skal bedømmes godkendt.
Prøve/delprøver
Akademisk internship semester:
Prøvens ECTS 30
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 25 sider
Opgavetype Projektrapport
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Ved omprøven indleveres ny max 25 siders projekt inden 30 min. individuel mundtlig eksamen.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Internship rapporten skal omfatte:

  • En introduktion til internship-organisationen og til den valgte problemstilling samt til den opgave som den studerende løste eller forsøgte at løse under sit internship.

  • En problemformulering som afspejler den valgte problemstilling, hvori den studerende er involveret qua sin opgaveløsning i internship-organisationen. Her kan den studerendes opgave/position i internship-organisationen være udgangspunktet for analysen, men det kan også være en opgave hvor den studerende indgår i et team om at udvikle/organisere denne opgave.

  • En redegørelse for den relevante (obligatorisk og selvvalgt) akademiske litteratur.

  • En redegørelse og begrundelse for hvilke metoder, der anvendes til at undersøge den valgte problemstilling.

  • En teoretisk baseret analyse af den valgte problemstilling. Det er afgørende at analysens påstande er solidt underbyggede både empirisk og teoretisk. 

  • En kritisk diskussion af implikationerne af analysen for de anvendte teorier

  • Refleksion over egen rolle og læring i praktikforløbet. Her er det vigtigt at udvise en kritisk forståelse af samspillet mellem den i rapporten beskrevne opgave, internship-organisationen og praktikantrollen.

  • Organisatoriske anbefalinger på baggrund af analysen– med udgangspunkt i erfaringerne (egen rolle/position).

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med det Akademiske Internship er at koble teoretisk og metodisk viden med konkret praksis. I mødet med praksis øves de studerende i at anvende deres tilegnede viden og CM(psyk)-kvalifikationer i arbejdslivet. De får afprøvet deres faglige færdigheder og personlige potentialer. De trænes i rollen som ’reflekterende praktikere’, der på den ene side tager del i de virksomhedsrelaterede problematikker og på den anden side anskuer dem ud fra en analyserende position, hvorfra nye vinkler og perspektiver anskueliggøres. Det akademiske internship sker som en praktikperiode af i alt 14 arbejdsugers varighed i en konkret organisation og rummer følgende elementer: praktikkontrakt, praktikperiode, praktikrapport samt klyngevejledning.

Det akademiske internship finder normalt sted i perioden juli-januar på studiets 3. semester. Det er en forudsætning, at 2. semester er afsluttet, samt at praktikopholdet er godkendt af fagsansvarlig og vejleder inden arbejdet påbegyndes. Praktikopholdet vurderes udfra følgende kriterier:

 

  • Praktikstedets relevans for CM(psyk) studiet. Praktikstedets aktiviteter skal kunne reflektere mindst et af studiets faglige kerneområder. På CM(psyk) er dette facilitering af kreativitet og innovation, ledelse af beslutningsprocesser, projektledelse, forandringsledelse, organisationsudvikling i praksis, samt proceskonsulation.

  • Praktikantopgavernes relevans for CM(psyk) studiets kompetenceprofil. Opgavebeskrivelsen skal indgå som en den af praktikantkontrakten.

 

Undervisningsformer

Fagets omfang på 30 ECTS svarer til 825 SAT. Heraf går ca. 270 timer til udformning af godkendelsesopgaver og praktikrapport samt 40 timer til eksamen og forberedelse. Altså er der ca. 515 timer til selve internship’et (inklusiv deltagelse i klyngevejledning og introforelæsningen), hvilket svarer til 14 ugers fuldtid. Hvordan internship-timerne præcist afvikles aftales med virksomheden/​organisationen.

 

Faget omfatter desuden en introforelæsning, samt 4 klyngevejledningsgange (4 lektioner per vejledning). Før hver vejledning uploader klyngens medlemmer enten en kort beskrivelse af deres praktik-erfaringer (udfra definerede spørgsmål) eller en godkendelsesopgave, som alle i klyngen læser. Oplægget/opgaven er en forudsætning for at komme ’på’ i klyngen og få vejledning. Desuden skal de tre opgaver godkendes af vejlederen. Ved selve vejledningen reflekterer hver praktikant over egne erfaringer og progression ift arbejdet med praktikrapporten, i dialog med resten af klyngen og vejleder.

 

Beskrivelse af undervisningsformer
Introforelæsning og klyngevejledning.
Feedback i undervisningen
Feedback på dette fag foregår på klyngevejledningen, hvor der arbejdes med systematisk feedback til den enkelte studerendes opgavebesvarelse. De studerende trænes i at give feedback på hinandens opgaver, således at en stor del af feedbacken er peer-to-peer baseret.
Den enkelte studerende modtager også individuel feedback efter den mundtlige eksamen.
Studenterarbejdstimer
Udforming af praktikrapport 159 timer
Forberedelse af eksamen 40 timer
Intership 515 timer
Udarbejdelse af tre obligatoriske godkendelsesopgaver 111 timer
Yderligere oplysninger

Den studerende kan frit vælge mellem Akademisk Internship på enten 30 eller 15 ECTS samt valgfag.

 

Den studerende tilmelde sig Akademisk Internship ved at aflevere en kontrakt, som skal godkendes af fagansvarlig. Kontrakten findes på mycbs.dk og skal sendes til Elisabeth Naima Mikkelsen: enm.ioa@cbs.dk., senest den 1. juni 2017. Først når kontrakten er godkendt, vil de studerende blive tilmeldt faget via administrationen.

 

Foreløbig litteratur

Donald Schön: ”Den reflekterende praktiker”, Forlaget KLIM samt Krantz & Maltz: ”A framework for consulting to organizational role" (kan downloades på følgende site: http:/​/​triadllc.com/​pdf/​ConsultingPsyc-Role.pdf.

 

Der udover inddrages selvvalgte teorier fra pensum på Cand.merc.(psyk)s 1. og 2. semester samt andre relevante teorier jf. læringsmålene.

 

  

Sidst opdateret den 26-06-2018