2018/2019  MA-MMPGV1049U  Kommunikation og Ledelse

Starttidspunkt Forår, Efterår
Studienævnet for Master i Offentlig Ledelse
  • MPP
    Mads Mordhorst - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi (LPF)
  • IOA
    Ursula Plesner - Institut for Organisation (IOA)
  • Kommunikation/Communication
  • Ledelse/Management
  • Politisk ledelse og offentlig forvaltning/Political leadership and public management
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 29-06-2018

• Viden om og forståelse af kommunikationens betydning og former i det kommunikativt differentierede samfund og i en offentlig og politisk kontekst.
  • Færdigheder til strategisk at kommunikere visioner, mål og handlinger samt at afkode andres kommunikation via analyse og anvendelse af konkrete kommunikationsformer, redskaber og medier.
  • Kompetence til at kommunikere proaktivt og strategisk i komplekse ledelsesprocesser samt evne til at reflektere over konsekvenserne af egne kommunikationshandlinger, deres medier, redskaber og kontekst
Kommunikation og ledelse:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Opgavetype Projektrapport
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Forår og Efterår

Prøven er en individuel mundtlig prøve på baggrund af et individuelt udarbejdet skriftligt produkt på 10-15 sider. Syge-/omprøven er den samme som den ordinære prøve.

Udprøvningen er mundtlig med afsæt i en skriftlig projektrapport på 10-15 sider. Rapporten skal tage udgangspunkt i modulets begreber og kan være case-baseret. Til den mundtlige udprøvning afsættes 30 minutter inklusive votering. Prøven bedømmes efter 7-trins-skalen med ekstern censur. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af den mundtlige og skriftlige præstation.

Det obligatoriske ledelsesfaglige modul i kommunikation og ledelse sætter fokus på lederen som strategisk kommunikatør i forhold til et bredt spektrum af interessenter, som medarbejdere, borgere, politikere, medier og virksomheder, der hver stiller forskellige krav til formen og indholdet i kommunikationen. Formålet er at sætte den studerende i stand til at forstå og bruge kommunikation kompetent, målrettet og strategisk i en ledelsessammenhæng samt at reflektere over implikationerne af konkrete kommunikationsinitiativer og for-holde sig kritisk/analytisk til kommunikation som strategisk praksis. Teoretisk giver modulet den studerende en forståelse for kommunikations voksende betydning og funktion i den offentlige sektor og det kommunika-tivt differentierede samfund. Modulet introducerer til forskellige perspektiver på strategisk brug af kom-munikation på såvel et politisk/samfundsmæssigt, et organisatorisk og et individuelt niveau. Samtidig træ-nes den studerende i praktisk brug af konkrete kommunikationsformer og -redskaber.

Undervisningen kommer til at foregå som en vekselvirkning mellem oplæg fra undervisere og inviterede gæster og sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med givne eller egne cases.
TBA
Forberedelse 117 timer