2018/2019 BA-BJURO1731U Afsætningsøkonomi og Markedsføringsret
English Title | |
Marketing and Marketing Law |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 28-06-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Læringsmålene falder i to dele - A:
Markedsføringsret og B: Afsætningsøkonomi.
A: I faget markedsføringsret skal den studerende demonstrere et overordnet overblik over retsområdet ved at:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Markedsføring er centralt for de fleste virksomheder, men markedsføring er også en af grundpillerne i en markedsøkonomi, idet virksomheders information og handlinger har stor betydning for forbrugeres og erhvervsdrivendes valg af produkter.
Afsætningsøkonomien har primært fokus på optimering af markedsføring mhp. at øge afsætningen, hvorimod markedsføringsrettens primære fokus er på grænserne for lovlig markedsføring, herunder amvendelse af forretningskendetegn. Væsentlige dele af markedsføringsretten er harmoniseret i EU-retten med henblik på at understøtte det indre marked og beskytte både forbrugere og konkurrenter.
Undervisningen er tilrettelagt således at fagene markedsføringsret (med varemærkeret) og afsætningsøkonomi vil give den studerende mulighed for at tilrettelægge en virksomheds markedsføring med udgangspunkt i teorier om markedsføring og inden for grænserne for lovlig markedsføring samt ved udnyttelse af mulighederne for at beskytte varemærker.
AFSÆTNINGSØKONOMI
Fagets mål er at give de studerende en forståelse for det
afsætningsøkonomiske begrebs- og modelapparat. Der lægges vægt på
adfærdsteori, herunder anvendelse af redskaber og teknika i
markedsføringen. Undervisningen er til dels case-orienteret og
problemorienteret. Konsumerisme har relativ stor vægt. De
studerende skal kunne de basale teorier omkring marketing. De skal
kunne anvende dem til at analysere og identificere løsninger i et
samlet perspektiv med fagets juridiske del.
MARKEDSFØRINGSRET Kurset giver en grundig introduktion til markedsføringsretten, herunder varemærkeretten. Formålet er at give den studerende værktøjer til at vurdere lovligheden af markedsføringsplaner og konkrete markedsføringsaktiviteter. Den studerende gives en forståelse for, hvor grænsen for lovlig markedsføring går, samt hvad man skal finde sig i fra sine konkurrenter. Kurset giver derudover en forståelse for beskyttelse og håndhævelse af virksomheders varemærker og andre forretningskendetegn.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 2x103 arbejdstimer på følgende vis: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Diskussion i plenum. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Learn for yderligere information.
AFSÆTNINGSØKONOMI:
MARKEDSFØRINGSRET:
|