2019/2020 BA-BEBUO1004U Mikroøkonomi
English Title | |
Microeconomics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 01-07-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Mikroøkonomien er udgangspunktet for forståelse af de fleste andre business discipliner, således udspringer organisationsteori, markedsføring, finansiering og regnskab alle af et mikroøkonomisk begrebsgrundlag og tankesæt.
At den studerende har kendskab til og kan anvende den grundlæggende økonomiske teori og metode, med det mål, at kunne analysere og kvalificere rationel beslutningstagen i konkrete beslutningssituationer under hensyntagen til begrænsninger og til organisationens kortsigtede såvel som langsigtede målsætninger uanset typen af virksomhed og branche.
Hertil forventes den studerende at kunne stille sig kritisk til teoriernes praktiske anvendelse og kunne reflekterer over teoriernes begrænsninger.
At bibringe forståelsesmæssige forudsætninger for kvalificeret beslutningstag en i en virksomheds forskellige funktionelle områder herunder salg, marketing, produktion og omkostninger.
INDHOLD: • Produktion og omkostninger • Efterspørgselsteori • Konkurrenceformer • Økonomiske modeller |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Kurset er opbygget af 11 forelæsninger, hvor teorien bliver præsenteret og eksemplificeret med eksempler fra erhvervslivet. Modeller og formler vises og simple regneeksempler gennemgås. Hver forelæsning efterfølges af 1 øvelse (10 øvelser i alt) hvor teorien anvendes på mindre opgaver - her anvendes alle modeller og formler så de studerende får metoderne lært. Ud over øvelser får de studerende yderligere mulighed for komme tæt på de mere matematiske elementer i forbindelse med arbejdsdage, hvor større op gave løses med hjælp fra en underviser og studenterinstruktører. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Både mundtlig og skriftlig feed-back indtænkt i undervisningsforløbet. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
MEC Hirschey, Mark et al: Managerial Economics, 14th Edition, Cengage, 2016. ISBN: 978-1-4737-0926-3 |