2019/2020
BA-BFILO1802U Makroøkonomi
English Title |
Macro Economics |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig |
- Ole Bjerg - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi
(LPF)
- Rasmus Hougaard Nielsen - Institut for Ledelse, Politik og
Filosofi (LPF)
|
Undervisningen
varetages af Rasmus Haugaard Nielsen |
Primære
fagområder |
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
24-05-2019
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- redegøre for grundlæggende makroøkonomiske begreber
- diskutere forskellen mellem ortodox og heterodox økonomi
- anvende makroøkonomiske begreber i forståelse og analyse af
nutidige samfundsøkonomiske problemstillinger
- redegøre for de teoretiske antagelser bag forskellige gængse
økonomiske begreber og forklaringsmodeller
- læse og forstå deskriptiv økonomisk statistik
- diskutere de samfundsmæssige implikationer af forskellige
makroøkonomiske tiltag.
|
Prøve/delprøver |
Makroøkonomi:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Essay |
Varighed |
48 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kurset er en gennemgang af makroøkomiske grundbegreber. Der
lægges vægt på, at de studerende bliver i stand til at anvende
disse begreber i forståelsen afaktuelle makroøkonomiske
problemstillinger såsom inflation, arbejdsløshed, handelsubalancer,
gældskrise, lavvækst, bæredygtighed, etc.
Kurset tager udgangspunkt i heterodoks makroøkonomi som løbende
diskuteres i forhold til ortodoks makroøkonomi. De studerende øves
i at diskutere forskellige økonomiske paradigmer i forhold til
hinanden. I belysningen af aktuelle problemstillinger præsenteres
de studerende for økonomisk data, som styrker deres evne til at
forstå og analysere økonomiske fænomener vha. tal, grafer og
nøgletal.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen er organiseret i 11
undervisningsgange á 3 lektioner. Hver undervisningsgang vil rumme
elementer af forelæsning, diskussion og mindre øvelser. Udover
litteraturen i pensum inddrages der i undervisningen avisartikler
og økonomisk statistik, som danner grundlag for analyse og
diskussion af aktuelle makroøkonomiske problemstillinger. |
Feedback i undervisningen |
De studerende får løbende mindre øvelser og
diskussionsspørgsmål, som diskuteres i plenum. Der vil også være en
eller to skriftlige opgaver, som efterfølgende diskuteres i
undervisningen. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
36 timer |
Eksamen |
48 timer |
Forberedelse |
123 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Pensum:
Rochon, Louis-Philippe og Rossi, Sergio 2016: An Introduction to
Macroeconomics – A Heterodox Approach to Economic Analysis.
|
Sidst opdateret den
24-05-2019