2019/2020 BA-BFILO1807U Filosofisk metode 3: Ontologi og viden
English Title | |
Philosophical methods 3: Ontology and knowledge |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 01-07-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
”Ontologi og viden” introducerer den studerende til de tre filosofiske grunddimensioner: ontologi, metafysik og epistemologi ved at beskæftige sig med de filosofiske grundspørgsmål om ’hvad der findes’, ’hvordan vi kan vide noget om det som er’ og ’hvordan grænserne for denne viden konstitueres’. Gennem læsning af filosofiske originaltekster undersøger faget hvorledes disse spørgsmål er blevet besvaret i løbet af den vestlige metafysiks historie og hvorledes disse traditionelle positioner udfordres af centrale tænkere i det 20. århundredes filosofi. Dermed inviterer faget den studerende til at reflektere over hvorledes viden og ontologi på samme tid muliggør og begrænser vores måder at forstå organisation og organisering på. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Forelæsninger
Tekstlæsningsøvelser Diskussionsseminarer |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
De studerende inddrages løbende i undervisningen med hjælp fra diskussionsfaciliterende opdrag. der gives feedback på gruppe-essayopgaver i løbet af semestret. En workshop støtter de studerende op til eksamen. Desuden feedback ved gruppearbejde i undervisningen og office hours. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Platon: ”Phaidon” (96a-107c), i Platon: Samlede værker bnd. 1, Gyldendal, s. 209-225
Platon: ”Staten” (357a-367e; 508a-522c), Museum Tusculanums Forlag, 2007, s. 73-87; 273-289
Platon: ”Parmenides” (126a-137c), i Platon: Samlede værker bnd. 2, Gyldendal, s. 151-164
Aristoteles: Categories (Kap. 5, 2a11-4a22), in The Complete Works Of Aristotle, Princeton U. Press, 1984, p. 4-8
Aristoteles: Physics, Book II, Chapter1, (192b9-192b11) til Book II, Chapter 3, (194b16 -195b30), in The Complete Works Of Aristotle, Princeton U. Press, 1984, p. 19-25
Aristoteles: Metaphysics, Book 1, i (980a22- 982a3), s. 2-4; Book 4, i-iii (1003a22- 1005b33),s. 42-46; Book 7, i-iv (1028a9- 1032a10), s. 89-96 in The Complete Works Of Aristotle,Princeton U. Press, 1984
Descartes: Meditationer, I-III, Meditationer over den første filosofi, Det lille forlag (OBS! Bogen anskaffes)
Descartes: Meditationer, IV-VI, Meditationer over den første filosofi, Det lille forlag (OBS! Bogen anskaffes)
Kant: Prolegomena, s. Forord, §1-13; Bem. 1-2, Detlille forlag, 2011 s. 13-49 (OBS! Bogen anskaffes)
Kant: Prolegomena, §14-38, §40-49, Det lille forlag, 2011 s.54-82; 88-99 (OBS! Bogen anskaffes)
Heidegger: Væren og tid, §1-8, KLIM, s. 21-60
Heidegger: Væren og tid, §12-18; §28-32 KLIM, s. 74-113; s. 158-182
Deleuze: Difference and Repetition, Continuum, 2001, s. x-xvii
Deleuze: Difference and Repetition, Continuum, 2001, s. 129-167 |