2019/2020 BA-BKOMO1364U Medier og kommunikation: Nye kontekster for samfund, organisation og individ
English Title | |
Media and communication: New contexts for society, organization, and the individual |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 20-12-2019 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal demonstrere at han/hun:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget Medier, Kommunikation og Organisation skal give de studerende indblik i mediale og organisatoriske forhold samt teorier /teoretiske rammer , der vedrører interpersonelle medier, massemedier og digitale og sociale medier i en tid, der er præget af samtidigt tilstedeværelse af et netværk af analoge og digitale, sociale og mobile medier samt Internet of Things. Rammen dannes af samfundsmæssige aspekter (bl.a. netværkssamfund, dataficering og digitalisering) samt organisationernes forhold til – og strategiske brug af - medierne. Der fokuseres bl.a. på brugen af digitale, sociale og mobile medier idet disse i særlig grad følges af nye muligheder og udfordringer for traditionelle (masse)medier, virksomheder, organisationer og deres strategiske kommunikation og råderum. Udfordringerne ligger både inden for teknologi, ledelse, strategi, faglighed, ansvarlighed og bæredygtighed (kommunikations- og datetik).
Forelæsninger og øvelser skal bidrage til de studerendes, analytiske, reflekterende og praktiske kompetencer for at sætte dem i stand til både at kunne analysere "medielandskabet" og "medieinfrastrukturen" , som former og bliver formet af (det "glokale") samfund, organisationerne, institutionerne, teknologierne, mediebrugen og (ansvarlige og bevidste) mediebrugere. Desuden skal faget bidrage til de studerende evne til at arbejde strategisk og ansvarligt med organisationers brug af medier inden for krise-, ledelses-, og branding-kommunikation.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget omfatter en forelæsningsrække og en
holdøvelsesrække. I det omfang, det er muligt - tilstræbes
dialogiske elementer også i forelæsningerne, men det er først og
fremmest holdøvelsesundervisningen, der er grundlæggende dialogisk
og studenter-orienteret og forudsætter i endnu højere grad de
studerendes aktive forberedelse og deltagelse. En SeminarDag/
fokuserer særligt på erfaringer med( intern) kommunkation i
konkrete organisationer.
I øvelserne uddybes forelæsningens teoretiske emner og der arbejdes derudover med cases eller undersøgelser. Cases og undersøgelser supplerer det overblik, som forelæsningsrækken giver, og/ eller udprøver forelæsningens teoretiske perspektiver og koncepter. I øvelserne afleveres der også en gruppesynopsis for at øve sig i at skrive en synopsis som oplæg for en mundtlig eksamen. Denne prøvesynopsis skrives af 2-5 studerende. For at kunne give feedback til prøvesynopsen i undervisningen, skal grupperne dannes inden for holdet. Denne prøvesynopsis er en god mulighed til at forberede sig til eksamen, som jo sammen med pensum tager udgangspunkt i en gruppesynopsis (se eksamen). |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback til de studerende leveres i forskellige
sammenhænge og formater:
1) Underviser og studerende diskuterer løbende de studerendes individuelle bidrag i øvelsestimerne. 2) De studerende holder oplæg i grupper på øvelsesholdende og får derefter feedback af underviser og medstuderende. 3) Grupperne afleverer prøvesynopsis, og underviser kommenterer skriftligt de enkelte synopser, giver overordnet mundtlig feedback i holdundervisningen, og derudover vil der være generel diskussion af synopserne og feedback fra medstuderende på øvelsesholdet. 4) De studerende modtager kort vejledning og feedback på ideer og problemformulering til eksamenssynopsis i sidste øvelsestime, hvor grupperne booker 10 min. vejledning med deres øvelseslærer. |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Kompendium med bidrag af og eller links til bidrag af bl.a. Bordewijk & van Kaam (2003), Capozzi & Rucci (2013), Castells ( 2003 22004 , 22000), Chun( 2016), DR medieforskning (2019), Eskjær (2010), Flyverbom (2018), Frandsen & Johansen (2007), Hansen (2010), Hansen (2015, 2018), Hansen & Jørgensen (2010), Hasselbach & Tranberg (2016), Hermida (2018), Hjarvard (2008), Meyrowitz, (1985), Newman [Reuters] (2019), Nielsen (2000), Orlikowski (1992), Papacharissi (2016). Pogner (2019, 2015, 2012), Qvortrup (1998), Svarre (2011), Takeuchi & Nonaka (2000), Treem & Leonardi (2012), Thylstrup (2018), Winston (1998).
|